Artiklar

Här hittar du en samling av tips, artiklar,
nyheter och inspiration för dig som företagare.
Varumärke och design för små företag
Sök
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Hur kan du som företagare tänka kring omvärldsläget?
17/1/2024
Tips

Hur kan du som företagare tänka kring omvärldsläget?

Problem i leveranskedjor, råvarubrist samt ökade el- och drivmedelspriser har lett till en orolig världsekonomi, med tilltagande inflation och höjda räntor. Vi befinner oss i en turbulent tid där det är lätt att känna osäkerhet. I den här artikeln ger vi därför tips om hur du som företagare kan tänka kring osäkerheten som råder.

Pris- och konjunkturkänslighet

Hur pris- och konjunkturkänsligheten i din bransch ser ut är något av det första du som företagare borde ta i beaktning. Erbjuder du en produkt eller tjänst som kunderna kommer fortsätta att använda sig av även om tiderna blir sämre, eller kommer du att behöva anpassa ditt erbjudande? Hur konjunkturkänslig din verksamhet är kommer även att påverka hur priskänsliga dina kunder kan komma att vara i fall du behöver höja dina priser på grund av ökade kostnader. Om du säljer en produkt eller tjänst som dina kunder är i stort behov av, kommer de att vara beredda att betala mer för den. Men om du verkar i en konjunkturkänslig bransch kan prishöjningar få stor påverkan på din efterfrågan.


Planera långsiktigt

Under en lågkonjunktur kan det bli spänt i både samhället och ekonomin. I sådana lägen är det lätt att bli reaktiv om du inte har en långsiktig plan att följa. Att göra justeringar och säkerställa att företagets ekonomi klarar tuffare tider är så klart viktigt. Förr eller senare kommer konjunkturen dock att vända till högkonjunktur igen och om du då enbart anpassat verksamheten efter rådande läge finns risken att ditt företag halkar efter konkurrensen. Att ha en långsiktig plan och våga hålla sig till den minskar även risken att ta förhastade beslut som kan slå tillbaka vid ett senare tillfälle. Genom att planera långsiktigt ger du ditt företag möjlighet att dels växa och utvecklas under tuffare tider, dels stå väl rustade att växla upp än mer när konjunkturen vänder upp.

Se över dina avtal

När räntorna och priserna på råvaror går upp är det bra att se över dina avtal – både från leverantörer och till kunder – för att inte stå med ökade kostnader samtidigt som intäkterna minskar. Se därför över dina lokal- och leverantörsavtal och se om du kan binda avtalen under en tid framöver för att undvika att priserna för dem höjs. Även om det inte skulle var möjligt att binda avtalen ger det dig en överblick över vilka potentiella kostnadsökningar du kan drabbas av, och du kan då budgetera för dessa. På motsvarande sätt bör du inte låsa priserna till dina kunder i för stor utsträckning för att ge dig själv möjligheten att kunna öka priserna om dina kostnader ökar.

Lager och likviditet

Det är alltid bra som företag att ha en stark likviditet för att kunna betala skulder på kort sikt. I tider av lågkonjunktur är det dock extra viktigt att ha en buffert ifall du drabbas av ökade kostnader, varför det är bra att börja planera för hur du kan stärka likviditeten i ditt företag. Ytterligare ett tips är att se över din eventuella lagerhållning. Om du har möjlighet kan det vara ett bra läge att fylla på lagret lite mer än vad du i vanliga fall hade gjort. På så vis kan du säkerställa att du har tillgång till produkter eller komponenter som eventuellt kan ta slut hos leverantören, samt skjuta på att ditt företag drabbas av eventuella prishöjningar i leveranskedjan.

Marknadsföring

Många företag väljer att dra ner på marknadsföringen när det är lågkonjunktur när de drar ner på kostnader i allmänhet. Medan det kan se bra ut med minskade utgifter på kort sikt, behöver det inte betyda att det gynnar ditt företag i längden. Om du istället väljer att satsa ytterligare på marknadsföringen när dina konkurrenter skär ner på densamma har du möjlighet att istället öka din försäljning och ta ytterligare marknadsandelar. Något som inte bara kommer gynna ditt företag för stunden, utan även genom att du får ett försprång när konjunkturen vänder upp.

Ta tillfälle att justera verksamheten

När ekonomin i samhället är på topp är det lätt att se mellan fingrarna på sådant som inte riktigt fungerar eller presterar på nivån som det var tänkt. En lågkonjunktur kan därför vara ett tillfälle då det blir enklare att göra sig av med, eller avveckla, delar av verksamheten som sinkar övriga eller innebär mer möda än nytta. Genom att göra det kan du få mer tid och resurser att lägga på delar av verksamheten som genererar bättre avkastning. Det kan även vara ett bra tillfälle att diversifiera verksamheten i företaget för att hitta nya intäktskällor och för att sprida dina risker.

Tips för att ta kontroll över lagerhanteringen
24/11/2023
Tips

Tips för att ta kontroll över lagerhanteringen

Att hantera ett lager är inte en helt lätt uppgift för småföretagare. Trender kommer och går och det har säkert hänt att du haft en hel drös produkter i en viss färg eller storlek som du tvingats rea ut för att de helt enkelt inte gått åt. Men det är även vanligt att företag inte har stenkoll på sitt lager på grund av att inventeringen inte riktigt hänger med. Det finns dock sätt att råda bot på det här och få ut så mycket som möjligt av ditt lager och därmed din investering i ditt företag.

Skapa en rutin för inventeringen

Ett lager kostar pengar för företaget och är en stor investering. Därför är det extra synd om du på grund av inventeringen inte får ut det mesta av det du köpt in. Att inventera innebär att skapa ett register av varorna som finns i ditt företags lager. Det vanligaste är att inventera en gång per år och om du har ett lager- eller inventariesystem behöver varje vara bara inventeras en gång. Om du har ett mindre lager är det lättare att hålla koll på produkterna och det är viktigt att göra eftersom du kan anpassa vad du beställer in efter vad du redan har. Märker du till exempel att vissa varor inte går åt lika fort behöver du inte beställa lika mycket av dem nästa gång.

Håll koll på trender

En viktig del när det kommer till lager är att försöka undvika att binda upp för mycket pengar i det eftersom risken med att köpa in saker som inte går åt är att du måste rea ut dem sen, eller i värsta fall inte får dem sålda alls. Genom att hålla koll på din markands olika trender kan du minska den risken eftersom du kan kontrollera vad du beställer in baserat på vad som troligtvis kommer att sälja mest.

Fråga kunderna vad de vill ha

En annat taktik för att inte fylla lagret med onödiga produkter är att fråga dina kunder vad de vill ha. Det kan du göra på lite olika sätt. Om du har en fysisk butik kan du fråga kunder i kassan. Det är ett effektivt sätt att ta tempen på efterfrågan. Om du har en webbshop kan du välja att ställa frågan någon gång i betalningsprocessen på hemsidan, eller så kan du maila kunden i efterhand.

Se bakåt och lär av det

Du kan också ta lärdom av din egen historia. Om du ser bakåt på beställningar och köp kan du snabbt se olika mönster. Många produkter är till exempel säsongsbetonade vilket betyder att de går åt mer eller mindre under olika säsonger. Då vet du om du måste täcka upp med ett lite större lager av något inför vintern och när du kan minska beställningen.

Förbered ditt företag inför högtiderna
24/11/2023
Finansiering

Förbered ditt företag inför högtiderna

Högtiderna börjar närma sig och med det högsäsong för många företagare. Se till att förbereda dig och planera i god tid för att tackla anstormningen som kommer och samtidigt ge dig själv möjlighet att koppla av.

Inventera lagret

Är du beroende av import av varor? Se till att inventera och fylla upp lagret i tid så att du inte står med ett tomt lager och produkter som fastnat på vägen.

Ha faktureringen klar

Spara inte all fakturering till sista minuten. Planera för att ha faktureringen klar i god tid för så att du kan vara lite ledig.

Planera för nästa år

Försök ge dig själv den ledighet du förtjänar som företagare, genom att planera och köpa in det du behöver för nästa år. Då kan du fokusera direkt på det som ska göras, istället för att då planera inköpen.

Ge iväg en gåva till dina stamkunder

Inför högtiderna firar alla på sina vis. Glöm inte bort att nära dina kunder, se till att ge iväg en gåva. Ett tips är att beställa från en producent där du kan skapa produkter med din logotyp på.

Se över dina mål

Börja fundera på vad som gått bra och vad som inte gått bra i år. Vad kan behöva göras annorlunda? Planera in säljmål, personliga mål och vart du ser ditt företag ett år framåt.

Hitta rätt i räntedjungeln
9/11/2023
Tips

Hitta rätt i räntedjungeln

När du tar ett lån innebär räntan den kostnaden du betalar långivaren för att denne ska låna ut pengar till dig och är oftast den mest avgörande faktorn när det kommer till att välja långivare. Nedan reder vi ut vad du som företagare bör tänka på för att hitta rätt i räntedjungeln.

Tillgång till finansiering är en förutsättning för att företag ska kunna investera. Och precis som man som företagare bör göra en kalkyl för vilken avkastning en investering kan komma att inbringa, bör man även ha koll på vad den exakta totalkostnaden för en extern finansieringslösning kommer att landa på. På så vis kan man ta ett så välgrundat investeringsbeslut som möjligt och därmed ge företaget rätt förutsättningar att växa.

När du som företagare tar ett lån hos Froda är räntan den enda kostnaden för lånet. Tyvärr är det långt ifrån likadant hos alla aktörer inom branschen för företagslån. Till skillnad från marknaden för konsumentlån och krediter – där det är tydligt reglerat hur totalpriset på ett lån ska presenteras – saknas det både reglering och en standard för hur priset presenteras när det kommer till företagskrediter. Därför är det viktigt att som företagare ha vetskap kring ränta, och hur olika sätt att presentera den kommer påverka totalkostnaden för lånet, för att kunna jämföra olika erbjudandet och välja det mest fördelaktiga alternativet.

Vad är ränta?

Ränta är den kostnad som du betalar en långivare för att denne ska låna ut pengar till dig. Vanligtvis uttrycks räntan som en procentsats av lånebeloppet, men inom företagslån är det även vanligt att den anges som en fast kostnad.

Skillnader vid olika typer av amorteringar

Beroende på vilken typ av amortering lånet har kan räntebetalningarna komma att skilja sig vid varje given betalning. Vid ett amorteringsfritt lån betalar du löpande ränta på lånebeloppet och summan på varje räntebetalning förändras bara om du väljer att amortera på lånet eller om räntesatsen ändras (det senare gäller endast om lånet har rörlig ränta). Vid företagslån är det vanligaste dock att lånet antingen har rak amortering eller att det är ett annuitetslån. Vid rak amortering amorterar du en given summa vid varje amorteringstillfälle, samtidigt som räntedelen sjunker i takt med att skulden sjunker, varpå utgifterna för lånet även minskar med tiden. Vid ett annuitetslån betalar du istället en given summa vid varje inbetalning under lånets löptid. I början utgör därför räntedelen en större del av utgiften för lånet, men minskar med tiden samtidigt som andelen amortering ökar.

Nominell ränta vs effektiv ränta

Den nominella räntan anger vilken räntesats som långivaren ställer ut lånet till och är det som vi i vardagligt tal brukar syfta på när vi pratar om ränta och den räntesats som står i avtalet. Den effektiva räntan visar istället vad den faktiska kostnaden är för ett lån – då den även innefattar eventuella tillkommande avgifter kopplade till lånet samt hur ofta du betalar av på detsamma – och är den siffran man ska se till när man jämför olika erbjudanden. För konsumentlån måste den effektiva räntan alltid framgå och exemplifieras tydligt i marknadsföringen i enlighet med konsumentkreditlagen. Någon sådan reglering finns inte när det kommer till företagslån, varför det ofta är svårare att jämföra olika erbjudanden då det är svårt att veta vad den faktiska kostnaden kommer att landa på. Då Froda inte tar ut vare sig uppläggningsavgifter, fakturaavgifter eller andra dolda avgifter kan du som företagare vara trygg med att det enda som påverkar den effektiva räntan från den nominella räntan vi presenterar, är hur ofta du väljer att amortera på ditt lån.

Årsränta vs månadsränta

Vanligtvis när man presenterar den nominella räntan gör man det som en årsränta, det vill säga den procentuella räntan för lånet per år. Med det menas att räntekostnaden grundas på att man räknar fram det från den ingående skulden vid årets början. Precis som när det kommer till presentation av effektiv ränta är årsränta vedertaget när det kommer till konsumentlån, då även det regleras i konsumentkreditlagen. Men då reglering som sagt saknas när det kommer till företagslån är det många aktörer som istället väljer att presentera räntesatsen som en månadsränta. Många aktörer presenterar dock månadsräntan på ett felaktigt sätt genom att de delar den genomsnittliga månadskostnaden med det ursprungliga lånebeloppet, istället för att dela det med det genomsnittliga lånebeloppet under året. Något som får månadsräntan att framstå som hälften så stor som den egentligen är.

När du tar ställning till ett erbjudande med månadsränta är det därför viktigt att räkna på om den räntesats som presenteras verkligen är en korrekt månadsränta, eller om det är den genomsnittliga månadskostnaden uttryckt i procent. Ett enkelt sätt att kontrollera detta på är att ta den genomsnittliga räntekostnad för lånets första tolv månader och dela den siffran med det ursprungliga lånebeloppet. Om siffran du får fram motsvarar procentsatsen som presenteras som månadsräntan i erbjudandet innebär det att den faktiska räntan egentligen är dubbelt så hög. Om den istället är hälften så stor är den presenterade månadsräntan korrekt, och du kan då räkna om månadsräntan till en årsränta genom att multiplicera räntesatsen för månadsräntan med tolv. På så sätt blir det enklare att jämföra olika erbjudanden och få en klarare bild av vad lånet faktiskt kommer att kosta dig och ditt företag.

Ränta på utestående kapital vs ursprungligt lånebelopp

När man pratar om ränta är det vedertaget att räntan beräknas på utestående kapital och att räntebetalningarna minskar i takt med att skulden minskar. Detta gäller oavsett om lånet är amorteringsfritt, har rak amortering eller annuitet. Inom företagslån kan det dock hända att aktörer väljer att tala om avgift istället för ränta kopplat till lånet, och att den avgiften är konstant under lånets löptid. Att använda sig av en fast ränteavgift för varje återbetalning innebär dock att kostnaden för lånet i relation till den totala skulden ökar för varje månad, dvs den procentuella räntan blir högre under lånets löptid. Det i sig är inget problem, men vissa aktörer väljer att felaktigt presentera den första räntekostnaden, uttryckt i procent av det totala lånebeloppet, som lånets ränta. Och det är ett problem då det får räntan att – i likhet med hur vissa presenterar månadsräntan felaktigt – framstå som mycket lägre än vad den egentligen är. Om du får ett erbjudande med fast avgift är det därför viktigt att dels kontrollera att räntekostnaden relativt till det ursprungliga lånebeloppet inte uttrycks som den procentuella räntan för lånet, dels sammanställa den totala räntekostnaden för lånet under hela dess löptid, för att kunna jämföra med erbjudanden som tillämpar ränta på utestående kapital.

Så lyckas du med Black Friday
11/10/2023
Tips

Så lyckas du med Black Friday

Black Friday har växt fram som en av de största försäljningsdagarna i Sverige och globalt. Som återförsäljare är det därför viktigt att vara förbered för att maximera möjligheterna. Vi har samlat en del tips för både fysiska butiker och e-handlare för att maximera din försäljning.

Strategier för fysiska butiker

Fokusera på merförsäljning

Öka kundens genomsnittliga köp genom merförsäljningstekniker, likt dem som används av McDonald's. Anpassa dina frågor baserat på kundens initiala val för att optimera försäljningen.

Erbjuda gratisprodukter

Skapa kampanjer där kunder som når vissa köpsummor får specifika varor gratis. Detta motiverar kunder att spendera mer för att nå dessa nivåer.

Fokusera på bästsäljare eller rensa lagret

Anpassa dina erbjudanden baserat på om du vill locka nya kunder eller minska överskottslager. Strategisk prissättning på populära produkter eller överskottsvaror kan generera både försäljning och kundintresse.

Skapa in-store evenemang

Arrangera specialaktiviteter i butiken för att skapa en unik shoppingupplevelse. Små tilltugg och interaktioner med kunderna kan öka butikstrafiken och försäljningen.

Strategier för e-handel

Gratis frakt

Att erbjuda fri frakt kan öka konverteringsgraden, särskilt för mindre köp där fraktkostnaden annars kan vara en avskräckande faktor.

Exklusiva erbjudanden till prenumeranter

Belöna lojala kunder och nyhetsbrevsprenumeranter med speciella rabattkoder som tack för deras engagemang.

Optimera webbplatsens prestanda

Se till att din e-handelsplattform är robust nog att hantera höga besöksvolymer och att teknisk support är redo att hantera eventuella problem som uppstår.

Förstärk kundtjänsten

Öka bemanningen eller förläng öppettiderna för kundtjänsten under Black Friday för att snabbt kunna adressera kundfrågor och -problem.

Genom att implementera dessa tips kan du förbättra både kundupplevelsen och din försäljning under Black Friday. Lycka till med att optimera din marknadsföringsstrategi för maximal effekt!

Vilken finansiering passar ditt företag?
5/7/2023
Finansiering

Vilken finansiering passar ditt företag?

Tillgång till finansiering är en avgörande faktor för att företag ska kunna driva tillväxt, innovation och i vissa fall överleva. För företagare kan världen av finansieringsalternativ framstå som både komplex och överväldigande.
Oavsett om det är för att starta ett nytt företag, utöka verksamheten, eller ta sig an tillfälliga ekonomiska utmaningar, är det viktigt att förstå de olika alternativen för finansiering som är tillgängliga.

Varje finansieringsform har för- och nackdelar, och vad som är bäst för ditt företag beror på faktorer som företagets storlek, bransch, tillväxtfas, och specifika behov. Det är även viktigt att förstå de finansiella implikationerna av olika finansieringsformer – räntor, återbetalningskrav, eventuella säkerheter, och hur dessa kan påverka företagets kassaflöde och ekonomi på lång sikt.

I den här guiden kan du läsa om de vanligaste formerna av finansiering som företag kan använda sig av, ge insikt i hur de fungerar, och förhoppningsvis hjälpa dig att komma fram till vilken som bäst för ditt företags unika behov och mål.

Traditionella banklån

Traditionella banklån är en av de mest etablerade metoderna för företagsfinansiering. Bankerna ger trygghet och erbjuder ofta låga räntor och fördelaktiga villkor, vilket gör dem till ett fördelaktigt val för långsiktiga investeringar som företagstillväxt eller större inköp. Processen att ansöka om ett banklån kan dock vara tidskrävande och kräver omfattande dokumentation, inklusive affärsplaner och finansiella rapporter. De tenderar även att inte låna ut till mindre företag då dessa inte genererar tillräckligt med avkastning till banken samt anses ha för hög risk, varför banklån inte är ett alternativ för den absoluta huvuddelen av alla företag. För företag med stark kreditvärdighet och en fast etablerad affärsmodell som kan få tillgång till ett banklån kan det dock vara ett kostnadseffektivt alternativ för finansiering.

Digitala aktörer

Den tekniska utvecklingen har medfört att det numera finns en rad digitala aktörer som riktat in sig på finansiering till alla de företag som bankerna inte lånar ut till, exempelvis Froda. Dessa företag har byggt processer och kreditmodeller anpassade efter småföretag vilket gör att de kan erbjuda tillgång till finansiering både snabbare och med mindre byråkrati än traditionella banker. De digitala aktörerna kännetecknas ofta av användarvänliga gränssnitt, snabba godkännandeprocesser och utbetalningar, vilket gör dem till ett attraktivt alternativ för företag i behov av finansiering.

Checkkredit

Checkkredit, även kallat företagskredit eller kontokredit, är en flexibel lösning som ger företag tillgång till finansiering upp till en förutbestämd gräns. Det är särskilt användbart för att hantera oförutsedda utgifter eller kortfristiga likviditetsproblem. Återbetalningen är vanligtvis flexibel och räntan beräknas endast på det utnyttjade beloppet.

Factoring

För företag med långa betalningstider för kunderna kan factoring vara ett alternativ för att förbättra kassaflödet. Factoring är en finansieringsmetod där företag säljer sina utestående fakturor till en tredje part till ett rabatterat pris för att istället få betalt direkt. Genom factoring kan företag snabbt omvandla fakturor till likvida medel, vilket möjliggör för en mer effektiv kapitalhantering och möjlighet att snabbt reagera på affärsmöjligheter.

Leasing

För företag som vill undvika att binda upp för mycket kapital kan leasing vara ett effektivt sätt att finansiera företaget på. Genom leasingavtal hyr företag utrustning under en överenskommen period istället för att köpa in den. På så sätt kan företag få tillgång till den senaste utrustningen utan den stora initiala kostnaden som är associerad med köp. Dessutom kan leasingavtal ofta skräddarsys för att passa företagets specifika behov och budget, vilket gör det till ett flexibelt alternativ för små till medelstora företag.

DECORATIVE
DECORATIVE
DECORATIVE