Varumärke och design för små företag

Varumärke och design för små företag
Design spelar en stor roll för att bygga tillit för små som stora företag. Nedan kommer jag att gå igenom hur du kan använda design till din fördel, samt berätta om vad bra design kan leda till. Du kommer även få råd kring hur du kan hitta och anlita en designer som kan hjälpa dig med just ditt företag. Men även tips på verktyg om du vill göra det själv.

Första intrycket

En väl utformad logotyp, en enkel och användarvänlig webbplats, eller en professionellt designad broschyr kan skapa ett positivt första intryck och genast få ditt företag att framstå som mer pålitligt och proffsigt. Motsatsen däremot, kan avskräcka potentiella kunder och ge intrycket att ditt företag är oseriöst. 

Hitta rätt färger och formspråk för att förmedla din vision.

Ditt varumärke, din design och ditt öga för detaljer är en del av vad som kan skilja dig och ditt företag från konkurrenterna. Grafisk design hjälper dig att skapa en unik identitet som kunder enkelt kan känna igen och komma ihåg. Genom att konsekvent använda en bra logotyp och andra designelement på alla marknadsföringskanaler kan du bygga igenkänning och på så sätt öka kundlojaliteten.

Design hjälper dig kommunicera

Bra design kan hjälpa dig att kommunicera ditt budskap mer effektivt. Visuella element som ikoner eller förklarande infografik kan förenkla komplex information och göra den mer tillgänglig för din målgrupp. En väl designad broschyr eller animerad video kan också lyfta fram viktiga funktioner eller fördelar med dina produkter eller tjänster på ett visuellt tilltalande sätt.

Trovärdighet

Att investera i grafisk design kan hjälpa ditt företag att framstå som mer professionellt och trovärdigt. En väl utformad webbplats, logotyp eller broschyr kan ge potentiella kunder intrycket att du är ett etablerat och pålitligt företag. Detta kan hjälpa dig att bygga förtroende hos kunder och göra det lättare för dem att välja ditt företag över konkurrenterna.

Ökade konverteringar

Väl designade marknadsföringsmaterial kan hjälpa till att öka konverteringar och driva försäljning. Genom att skapa material som är visuellt tilltalande och lätta att förstå kan du göra det enklare för potentiella kunder att vidta åtgärder, som att göra ett köp eller fylla i ett kontaktformulär. 

Med enkla medel kommer du långt. Utforska olika typsnitt och köp ett som passar just ditt företag och bransch.

Design är en väsentlig del av varje framgångsrik marknadsföringsstrategi för småföretag. Från att skapa ett positivt första intryck till att bygga varumärkesigenkänning och öka konverteringar, kan design ha en betydande inverkan på ditt företags framgång. Att investera i design kan kännas som en onödig kostnad, men de eventuella fördelarna är väl värda kostnaden.

Hitta en designer eller gör det själv

Det finns hjälp att få i alla prisklasser. Större företag söker sig ofta till varumärkesbyråer. Dessa byråer arbetar oftast utifrån en väl utformad varumärkesstrategi som lägger grunden för hela det visuella arbetet. För ett mindre företag kan det vara lämpligare att anställa en frilansdesigner som kan göra ett enklare arbete för ditt varumärke. Då kan du istället göra ett förarbete för att underlätta för frilansaren. Ta fram en enklare varumärkesstrategi som kan ligga till grund för det visuella arbetet frilansaren ska göra. 

Det finns mängder med gratisverktyg på nätet för att göra din design helt själv, t.ex. Figma och Canva. Är din budget extremt knapp så kan det vara rätt väg för dig. Jag skulle dock rekommendera att anlita en expert för att nå er fulla potential.

Vill du ta ditt företag till nästa nivå är det dags att satsa på bra design och ett igenkännbart varumärke.

Lycka till!

Hjälpte detta dig?
Kände du att du fick informationen du sökte efter i denna artikeln?
Tack!
Något gick fel