Tips när du ska anställa
Det är en spännande milstolpe att anställa sin första medarbetare som småföretagare, men det medför även utmaningar. Oavsett om du anställt tidigare eller om du ska göra det för första gången kan det kännas som ett stort steg att ta och att det inte får gå fel. Det är en investering att anställa och att hitta rätt kompetens och medarbetare är inte helt enkelt. En anställningsprocess kan även bli kostsam om den drar ut på tiden eller om det inte blir rätt och processen behöver göras om. Här är några tips och råd för att göra processen så smidig och framgångsrik som möjligt för dig när du ska anställa.
Innan du börjar
För att få anställa behöver ditt företag vara registrerat som arbetsgivare hos Skatteverket. Om det inte redan är det kan du registrera dig som arbetsgivare på verksamt.se. På verksamt.se hittar du även praktisk information kring att vara arbetsgivare.
Definiera behovet
Innan du påbörjar rekryteringsprocessen är det viktigt att noggrant tänka igenom vilka specifika behov ditt företag har. Skriv ner en detaljerad arbetsbeskrivning som klargör arbetsuppgifter, ansvar och mål för den nya rollen. Fundera också på vilka färdigheter, erfarenheter och kvalifikationer som krävs. Har du anställda redan är det en bra idé att prata med dem om vilka behov och områden de anser borde förstärkas. Formulera därefter en arbetsbeskrivning, definiera arbetsuppgifter och vilka krav som ställs på den som ska anställas.
Budgetera för kostnader
Att anställa innebär fler kostnader än bara lönen. Du behöver ta hänsyn till arbetsgivaravgifter, försäkringar och arbetsredskap. Det är också viktigt att tänka på eventuella förmåner som kan göra ditt erbjudande mer attraktivt, som friskvårdsbidrag och pension. Alla anställningar ger inte avkastningen direkt från första dagen. Men genom att göra en konkret budget kan du säkerställa att ditt företag faktiskt har råd att anställa samt att du kan bära kostnaden tills dess att investeringen börja betala av sig.
Börja söka
När du gjort dina förberedelser är det dags att börja letandet efter rätt kandidat. Sätt samman en platsannons som är relevant sett till profilen och kvalifikationerna du söker och publicera i relevanta kanaler. Det är viktigt att beskrivningen i annonsen faktiskt matchar den tilltänkta rollen. Det blir sällan bra om den du anställer inte känner att rollen matchade dennes förväntningar och då finns risken att du dels inte får maximal avkastning, dels kan behöva göra om processen. Var öppen för att anställa någon med potential och vilja att lära sig istället för att stirra dig blind på att det ska vara exakt rätt erfarenhet. Ibland kan attityd, personkemi och kulturell match vara ett bättre val än rätt erfarenhet på pappret.
Genomför intervjuer & kontrollera referenser
Planera in intervjuer och förbered frågor som kan hjälpa dig att få en djupare förståelse för kandidatens kompetenser och personlighet. Strukturera intervjun så att du täcker viktiga områden som arbetslivserfarenhet, färdigheter och problemlösningsförmåga. Var också noga med att bedöma hur väl kandidaten passar in i din företagskultur. Låt intervjun bli en tvåvägskommunikation där kandidaten också får möjlighet att ställa frågor och få en känsla för företaget. Innan du bestämmer dig för att anställa är det bra att kontrollera kandidatens referenser. Detta kan avslöja såväl positiva som negativa aspekter som inte framkommer i intervjun men som kan hjälpa dig att göra ett mer informerat val.
Erbjud konkurrenskraftiga villkor
Att hitta bra medarbetare kan vara svårt, att hålla dem nöjda behöver inte vara det. Det kan vara lätt att försöka komma undan så billigt som möjligt när du anställer, men att behålla arbetskraft är allt som oftast billigare än att hitta ny. Och om din anställde inte känner sig tillräckligt uppskattad eller att den inte får ersättning i nivå med vad den bidrar med, leder det lätt till minskad motivation och att den börjar se sig om efter andra jobb. Börja därför med att erbjuda så konkurrenskraftiga villkor som möjligt efter dina förutsättningar och den anställdes profil för att de ska vara nöjda. Tänk på att det inte bara är lönen som spelar in, utan övriga förmåner som flexibilitet, utveckling och stimulerande arbetsmiljö är minst lika viktiga.
Skapa en bra introduktion
En genomtänkt introduktion är avgörande för att den nya medarbetaren ska känna sig välkommen och snabbt komma in i sina arbetsuppgifter. Förbered en introduktion och ha en plan för vad medarbetaren ska arbeta med och hur denne ska fasas in i sina områden. Var beredd på att du kan behöva stödja under en tid tills dess att personen fått grepp om arbetet. Se även till att de får all nödvändig information och verktyg för att kunna utföra sitt jobb effektivt. Planera också in regelbundna avstämningar under de första månaderna för att säkerställa att de känner sig trygga och har allt de behöver.
Följ upp regelbundet
Planera in regelbundna uppföljningssamtal med din nya medarbetare för att diskutera hur det går och kunna ge feedback. Det ger möjlighet att tidigt fånga upp eventuella problem och säkerställa att de får den hjälp och stöd de behöver för att lyckas. Uppföljningssamtal kan också vara ett bra tillfälle att diskutera deras utveckling och framtida mål, vilket kan öka deras engagemang och motivation. Det är även viktigt från ditt håll att kunna vara flexibel och beredd på att göra justeringar om det behövs.
Att anställa är ett stort steg för många småföretagare och något som kan vara avgörande för företagets framgång. Genom att noggrant planera och genomföra rekryteringsprocessen kan du göra det enklare att hitta rätt medarbetare för att bidra till företagets tillväxt och utveckling.