Artiklar

Här hittar du en samling av tips, artiklar, nyheter och inspiration för dig som företagare.
Varumärke och design för små företag
Sök
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Hur småföretagare kan använda AI
14/3/2025
Tips

Hur småföretagare kan använda AI

Artificiell intelligens har varit på tapeten de senaste åren och snabbt blivit en viktig teknik för företag i alla storlekar. Utvecklingen inom generativ AI samt att AI modeller i högre grad blivit tillgängliga via APIer har lett till nya typer av tjänster, med nya användningsområden. Något som gjort att artificiell intelligens gått från att vara förbehållet stora teknikföretag, till att bli tillgängligt för gemene man. Men vilken påverkan kan utvecklingen ha för småföretagare och vad finns det för användningsområden? Här är några områden där AI kan ha en stor påverkan och hjälpa småföretagare att förbättra effektiviteten, kundupplevelsen och tillväxten.

Administration

Företagandet innebär ju som bekant ofta en hel del administration. Ett av de mest uppenbara sätten som AI kan hjälpa småföretag på är genom automatisering av just administrativa uppgifter. AI-verktyg kan ta över monotona uppgifter, vilket sparar tid och minskar risken för mänskliga fel. Inom bokföring och ekonomi kan AI också vara en stor hjälp för att automatisera bokföring, fakturering och skatteförberedelser. Något som minskar arbetsbördan och frigör mer tid till annat i företaget.

Marknadsföring 

Marknadsföring kan göras på många olika sätt och både stort och smått. Alla företagare är till någon grad beroende av marknadsföring för att nå ut med sitt erbjudande och attrahera kunder. Men även enkla produktioner av text eller visuellt material kan vara antingen tidskrävande, dyra eller båda delarna för en småföretagare som inte har det som primär kompetens. Generativa AI verktyg, med Chat-GPT och Midjourney i spetsen, har varit den stora snackisen när det kommer till AI och möjligheterna som numera finns till att snabbt generera texter och visuellt material. Här har AI möjlighet att revolutionera arbetet med marknadsföring för småföretagare när det kommer till att producera blogginlägg, sociala medier inlägg, e-postkampanjer och annat marknadsföringsmaterial med minimal manuell insats.

Kundservice

En stor fördel med AI är att den kan utföra tidskrävande uppgifter snabbt. Du kan därför få stor användning för det i ditt arbete med kundservice. Genom att använda en AI chattbott kan du ge omedelbara svar på kundfrågor dygnet runt och sålla bort en stor mängd frågor som annars hade behövts tas via mail eller telefon. På så sätt kan du både frigöra tid för dig själv, samtidigt som du ger kunderna snabbare svar på deras frågor.

Kompetensutveckling

AI kan få stor betydelse för utbildning och kompetensutveckling, både för dig själv som företagare men även för dina anställda. Du kan numera få tillgång till skräddarsydda utbildningslösningar där AI används för att analysera och skapa personliga utbildningsprogram. Med hjälp av AI-drivna utbildningsplattformar, där virtuella assistenter och chattbottar ger omedelbar feedback och svarar på frågor, kan småföretag få kontinuerlig kompetensutveckling. AI kan även användas för att identifiera kompetensluckor och föreslå utvecklingsområden.

Prognostisering och analyser

Mindre företag har sällan resurser att bearbeta komplex data för att göra prognoser och analyser. Med hjälp av AI öppnas dock möjligheten upp. AI kan användas för att analysera data för att identifiera trender och mönster som kan hjälpa dig att ta mer informerade beslut. Det kan även användas för att förutse framtida trender, kundbeteenden och marknadsförändringar vilket underlättar den strategiska planeringen. Dessutom kan AI användas för att analysera verksamhetsdata i realtid och därmed både identifiera områden som går bra och sådana som behöver förbättras.

AI har potential att öppna upp flertalet dörrar för småföretagare som tidigare bara varit förbehållet stora bolag med stora budgetar. Genom att använda AI för att automatisera tidskrävande administration och utföra avancerade uppgifter kan du som småföretagare spara tid och samtidigt förbättra din verksamhet. Vilken användning av AI som lämpar sig för olika företag är dock individuellt så börja med att identifiera behoven för ditt företag innan du väljer vilka verktyg som är relevanta för dig. 

Fem anledningar till varför fler B2B-företag borde erbjuda företagslån
7/3/2025
Embedded

Fem anledningar till varför fler B2B-företag borde erbjuda företagslån

Med embedded finance kan icke-finansiella företag, såsom plattformar, marknadsplatser, SaaS-leverantörer eller andra B2B-tjänster enkelt integrera finansiering och erbjuda det direkt till kunder, en strategi med flera affärsfördelar. Här är fem skäl att inkludera det i din tjänsteportfölj.

Att starta en finansieringsverksamhet för småföretag är inget man gör över en natt. Det kräver infrastruktur, licens och kapital, bland många andra saker. Men tack vare embedded finance kan icke-finansiella företag, såsom plattformar, marknadsplatser, SaaS-leverantörer eller andra B2B-tjänster integrera finansieringslösningar och erbjuda dem direkt till sina kunder. Att erbjuda finansiering till dina kunder innebär en rad fördelar för ditt företag – här är fem anledningar till varför du bör inkludera det i din tjänsteportfölj.

Dina kunder behöver det

Det är ingen hemlighet att tillgång till finansiering är en stor utmaning för de flesta småföretag – och har varit det länge. Enbart i Europa uppgår finansieringsgapet till 400 miljarder euro, och globalt handlar det om biljoner. Det betyder att dina småföretagskunder troligen har svårt att få tillgång till finansiering när de behöver det – något du kan hjälpa dem med. Men det handlar inte bara om att erbjuda en lösning till dem som aktivt söker finansiering. Du öppnar även upp möjligheter för de kunder som kanske inte är på jakt efter kapital just nu, men som kan känna sig tryggare i att veta att de har tillgång till finansiering vid behov. Detta kan ge dem möjligheten att göra investeringar och satsningar som de tidigare avstod från, eftersom de inte trodde att de kunde finansiera dem. Dessutom blir det lättare för dem att hantera sitt kassaflöde på ett flexibelt sätt.

En extra intäktskälla

Den mest uppenbara anledningen till att integrera finansiering är att det ger dig en extra intäktskälla – utan att det kräver någon större insats eller investering från din sida. Med Embedded kan du integrera våra white-label-lösningar för SME-utlåning i din befintliga plattform på bara några timmars utvecklingstid. När det väl är implementerat behöver du endast guida dina kunder till att använda tjänsten för att börja generera intäkter. Du behöver inte hantera operativa aspekter, finansiering eller kreditrisk – plattformen sköter allt. I praktiken innebär embedded SME-finansiering att du kan lägga till en tjänst som sköter sig själv och genererar intäkter utan någon risk för ditt företag.

Det ökar kundlojaliteten

Finansiering handlar inte bara om intäkter. En annan anledning att inkludera det i ditt erbjudande är att dina kunder kommer att se dig som en möjliggörare av deras framgång, eftersom du hjälper dem att lösa ett av deras största problem. Detta kan i sin tur leda till ännu större vinster än själva intäkterna från utlåningen. När dina kunder blir mer nöjda, blir de också mer lojala – vilket förbättrar ditt NPS-score. Det skapar en positiv tillväxtspiral där dina kunder gör mer affärer med dig, samtidigt som de blir ambassadörer för ditt varumärke.

Kunderna stannar längre

Det är inte bara de kunder som blir varumärkesambassadörer som stannar kvar längre – det gör även genomsnittskunden. Dels får du en “inlåsningseffekt” på kunder med aktiva lån, eftersom det blir svårare för dem att byta leverantör under återbetalningsperioden. Men framför allt gör finansiering ditt totala erbjudande mer attraktivt. Du får en konkurrensfördel genom att erbjuda en tjänst som skapar konkret värde för dina kunder. Eftersom tillgången till finansiering är begränsad för småföretag, kommer många kunder att tveka inför att sluta använda din tjänst– eftersom det även skulle innebära att de förlorar möjligheten att få finansiering vid behov. Detta bidrar till att sänka din churn-rate.

Potential att växa din kärnverksamhet

Ränteintäkter, ökad lojalitet och minskad kundomsättning är direkta effekter av utlåningen – men på längre sikt finns ännu större vinster. Finansiering gör det möjligt för dina kunder att investera och växa sina verksamheter, vilket innebär att de också kommer att öka sina affärer med dig. Utöver de kortsiktiga effekterna av embedded lending kan du alltså se fram emot långsiktig tillväxt i din kärnverksamhet genom att ge dina kunder verktygen de behöver för att lyckas.

Småföretag behöver finansiering – och genom att integrera utlåning i ditt erbjudande kan du hjälpa dem att få tillgång till det, samtidigt som du stärker ditt eget företag. Med Embedded kan du enkelt lägga till en utlåningslösning som är särskilt utvecklad för SME-segmentet och smidigt integrera den i din befintliga plattform, under ditt eget varumärke. Med en ansökningsprocess som tar bara några minuter, automatisk datainsamling, kreditbedömning och direktutbetalning av lån, kan du erbjuda dina kunder en oöverträffad finansieringsupplevelse – och samtidigt skapa mervärde för både dig och dem.

Boka en demo idag för att se hur embedded lending kan hjälpa dig att växa din verksamhet.

Tips när du ska anställa
17/2/2025
Tips

Tips när du ska anställa

Det är en spännande milstolpe att anställa sin första medarbetare som småföretagare, men det medför även utmaningar. Oavsett om du anställt tidigare eller om du ska göra det för första gången kan det kännas som ett stort steg att ta och att det inte får gå fel. Det är en investering att anställa och att hitta rätt kompetens och medarbetare är inte helt enkelt. En anställningsprocess kan även bli kostsam om den drar ut på tiden eller om det inte blir rätt och processen behöver göras om. Här är några tips och råd för att göra processen så smidig och framgångsrik som möjligt för dig när du ska anställa.

Innan du börjar
För att få anställa behöver ditt företag vara registrerat som arbetsgivare hos Skatteverket. Om det inte redan är det kan du registrera dig som arbetsgivare på verksamt.se. På verksamt.se hittar du även praktisk information kring att vara arbetsgivare.


Definiera behovet
Innan du påbörjar rekryteringsprocessen är det viktigt att noggrant tänka igenom vilka specifika behov ditt företag har. Skriv ner en detaljerad arbetsbeskrivning som klargör arbetsuppgifter, ansvar och mål för den nya rollen. Fundera också på vilka färdigheter, erfarenheter och kvalifikationer som krävs. Har du anställda redan är det en bra idé att prata med dem om vilka behov och områden de anser borde förstärkas. Formulera därefter en arbetsbeskrivning, definiera arbetsuppgifter och vilka krav som ställs på den som ska anställas.  


Budgetera för kostnader
Att anställa innebär fler kostnader än bara lönen. Du behöver ta hänsyn till arbetsgivaravgifter, försäkringar och arbetsredskap. Det är också viktigt att tänka på eventuella förmåner som kan göra ditt erbjudande mer attraktivt, som friskvårdsbidrag och pension. Alla anställningar ger inte avkastningen direkt från första dagen. Men genom att göra en konkret budget kan du säkerställa att ditt företag faktiskt har råd att anställa samt att du kan bära kostnaden tills dess att investeringen börja betala av sig.


Börja söka
När du gjort dina förberedelser är det dags att börja letandet efter rätt kandidat. Sätt samman en platsannons som är relevant sett till profilen och kvalifikationerna du söker och publicera i relevanta kanaler. Det är viktigt att beskrivningen i annonsen faktiskt matchar den tilltänkta rollen. Det blir sällan bra om den du anställer inte känner att rollen matchade dennes förväntningar och då finns risken att du dels inte får maximal avkastning, dels kan behöva göra om processen. Var öppen för att anställa någon med potential och vilja att lära sig istället för att stirra dig blind på att det ska vara exakt rätt erfarenhet. Ibland kan attityd, personkemi och kulturell match vara ett bättre val än rätt erfarenhet på pappret.

Genomför intervjuer & kontrollera referenser
Planera in intervjuer och förbered frågor som kan hjälpa dig att få en djupare förståelse för kandidatens kompetenser och personlighet. Strukturera intervjun så att du täcker viktiga områden som arbetslivserfarenhet, färdigheter och problemlösningsförmåga. Var också noga med att bedöma hur väl kandidaten passar in i din företagskultur. Låt intervjun bli en tvåvägskommunikation där kandidaten också får möjlighet att ställa frågor och få en känsla för företaget. Innan du bestämmer dig för att anställa är det bra att kontrollera kandidatens referenser. Detta kan avslöja såväl positiva som negativa aspekter som inte framkommer i intervjun men som kan hjälpa dig att göra ett mer informerat val.


Erbjud konkurrenskraftiga villkor
Att hitta bra medarbetare kan vara svårt, att hålla dem nöjda behöver inte vara det. Det kan vara lätt att försöka komma undan så billigt som möjligt när du anställer, men att behålla arbetskraft är allt som oftast billigare än att hitta ny. Och om din anställde inte känner sig tillräckligt uppskattad eller att den inte får ersättning i nivå med vad den bidrar med, leder det lätt till minskad motivation och att den börjar se sig om efter andra jobb. Börja därför med att erbjuda så konkurrenskraftiga villkor som möjligt efter dina förutsättningar och den anställdes profil för att de ska vara nöjda. Tänk på att det inte bara är lönen som spelar in, utan övriga förmåner som flexibilitet, utveckling och stimulerande arbetsmiljö är minst lika viktiga.


Skapa en bra introduktion
En genomtänkt introduktion är avgörande för att den nya medarbetaren ska känna sig välkommen och snabbt komma in i sina arbetsuppgifter. Förbered en introduktion och ha en plan för vad medarbetaren ska arbeta med och hur denne ska fasas in i sina områden. Var beredd på att du kan behöva stödja under en tid tills dess att personen fått grepp om arbetet. Se även till att de får all nödvändig information och verktyg för att kunna utföra sitt jobb effektivt. Planera också in regelbundna avstämningar under de första månaderna för att säkerställa att de känner sig trygga och har allt de behöver.


Följ upp regelbundet
Planera in regelbundna uppföljningssamtal med din nya medarbetare för att diskutera hur det går och kunna ge feedback. Det ger möjlighet att tidigt fånga upp eventuella problem och säkerställa att de får den hjälp och stöd de behöver för att lyckas. Uppföljningssamtal kan också vara ett bra tillfälle att diskutera deras utveckling och framtida mål, vilket kan öka deras engagemang och motivation. Det är även viktigt från ditt håll att kunna vara flexibel och beredd på att göra justeringar om det behövs.


Att anställa är ett stort steg för många småföretagare och något som kan vara avgörande för företagets framgång. Genom att noggrant planera och genomföra rekryteringsprocessen kan du göra det enklare att hitta rätt medarbetare för att bidra till företagets tillväxt och utveckling.

Deklarationstips för företagare 2025
17/1/2025
Deklaration

Deklarationstips för företagare 2025

Snart börjar Skatteverket skicka ut inkomstdeklarationen. Som företagare behöver du dels göra din privata deklaration, dels deklarera ditt företag, vilket gör att du har fler datum att hålla koll på. För att du inte ska missa något har vi samlat de viktigaste datumen och saker att tänka på innan du lämnar in. 

Viktiga deklarationsdatum 2025
Beroende på vilken företagsform du har finns det lite olika datum att hålla koll på. Du kan läsa om vad som gäller för just ditt företag hos Skatteverket, men här är de viktigaste datumen för 2025:

  • 3 februari 2025: Inkomstdeklarationen skickas ut till aktiebolag, handelsbolag och kommanditbolag vars räkenskapsår slutar mellan september och december.
  • 12 februari 2025: Sista dagen för att göra en extra inbetalning om du tror att du kommer ha kvarskatt på över 30 000 kronor.
  • 2 mars 2025: Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få den privata inkomstdeklarationen digitalt.
  • 3-7 mars 2025: Inkomstdeklarationen skickas ut digitalt.
  • 18 mars 2025: Deklarationen öppnar.
  • 2 maj 2025: Sista inlämningsdag för deklaration för enskild firma, vilket inkluderar INK1 och NE-bilagan.
  • 12 maj 2025: Sista dagen att lämna in momsdeklarationen som enskild firma om du deklarerar moms en gång per år.
  • 1 augusti 2025: Sista dag för inlämning av deklaration för aktiebolag, handelsbolag och kommanditbolag med räkenskapsår som slutar mellan september och december och som lämnar Inkomstdeklaration 2-4 (INK2-4). För aktiebolag krävs även K10-bilaga om utdelning har skett.
  • 12 november 2025: Sista dagen att betala kvarskatt för enskilda firmor.
  • 8-12 december 2025: Skatteverket lämnar slutskattebesked.


Viktiga förberedelser inför deklarationen
För att deklarationen ska gå så smidigt som möjligt, är det viktigt att hålla ordning på din bokföring. Här är några viktiga tips:

  • Se till att bokföringen är uppdaterad: Genom att kontinuerligt uppdatera din bokföring slipper du stressen att samla in information när deklarationen är nära.
  • Förbered bilagorna: Kontrollera om du behöver bilagor som NE, K10, N3A eller andra beroende på din företagsform.
  • Uppdatera företagsuppgifter: Om ditt företag har förändringar som kan påverka deklarationen, se till att dessa är korrekt rapporterade innan du skickar in.


Företagsform och deklaration
Vilken typ av deklaration du ska lämna beror på företagets form. Här är en kort genomgång:

  • Enskild firma: Du lämnar Inkomstdeklaration 1 (INK1) och NE-bilaga.
  • Aktiebolag, handelsbolag och kommanditbolag: Du lämnar Inkomstdeklaration 2-4 (INK2-4). För aktiebolag krävs även K10-bilaga om utdelning har skett.

Att tänka på för att undvika vanliga misstag
För att underlätta deklarationen och säkerställa att inga misstag görs, tänk på följande:

  • Kolla alla avdrag: Se till att du tar med alla möjliga avdrag, t.ex. för representation eller arbetsrum hemma. Driver du en enskild firma kan du använda Skatteverkets Avdragslexikon för att se vilka avdrag du kan, och inte kan, göra.
  • Använd digitala verktyg: Genom att använda bokföringsprogram och skatteverkets e-tjänster kan du minimera risken för felaktigheter och säkerställa att du följer alla regler.


Några sista ord
Att deklarera kan vara överväldigande, men med god förberedelse och noggrann planering blir det enklare. Håll koll på alla viktiga datum och använd digitala verktyg för att förenkla processen. Besök Skatteverket för detaljer om varje deklaration och bilaga.

2024 från ett företagsperspektiv
19/12/2024
Rapporter

2024 från ett företagsperspektiv

När 2024 summeras kan vi konstatera att det varit ett utmanande men också lärorikt år för Sveriges småföretagare. Med höga räntor, stigande kostnader och förändrade kundbeteenden har det krävts anpassning för att hänga med i utvecklingen. Samtidigt har det funnits ljusglimtar i form av nya möjligheter tack vare digitalisering och en ökad medvetenhet om vikten av lokal närvaro. Här är en tillbakablick på de mest betydelsefulla trenderna under 2024 och några tankar om vad som kan vara bra att ha med sig in i 2025.

Trender som formade 2024


Fortsatta ekonomiska utmaningar
Höga räntor och det allmänna ekonomiska läget satte press på företagare från flera håll och gjorde 2024 till ett tufft år för många. Särskilt inom sektorer som bygg- och handels kämpade många företagare med minskad efterfrågan. Samtidigt går det att blicka framåt med mer optimism än på flera år. Inflationen har stabiliserats och räntorna har börjat sjunka. Det kommer gynna företag både i termer av minskade finansieringskostnader, men även ökad efterfrågan när ekonomin börjar återhämta sig.

Ny teknik ger nya möjligheter
AI gick från att vara en trend till att faktiskt bli ett verktyg som underlättar för företagare. Det finns idag en rad AI-verktyg som kan hjälpa företagare att automatisera arbetsuppgifter, effektivisera processer och till och med skapa material. För företagare innebär det inte bara nya möjligheter, utan AI kan hjälpa till att frigöra både tid och energi i en hektisk vardag.

Hållbarhet fortsätter att vara viktigt
Under 2024 fortsatte kunder att prioritera företag som tar ansvar för hållbarhet – både socialt och miljömässigt. För småföretagare innebar det att en tydlig hållbarhetsstrategi inte bara var ett sätt att göra gott, utan även en affärsmässig nödvändighet. Att arbeta med hållbarhet är även ett sätt att säkra upp företaget för framtiden, då det är sannolikt att det kommer ställas högre krav även på mindre företag i framtiden kopplat till hållbarhetsarbete.

Omvärldshändelser gynnade det lokala
En omvärld med handelshot, oroligheter och ökad kundmedvetenhet ledde till att återkomsten av det lokala blev en trend under året som gått. Kunder kom att uppskatta personliga möten och företag med lokal förankring. Något som gjorde sociala medier, storytelling och närvaro i lokalsamhället till viktiga verktyg för att bygga förtroende och lojalitet.

Att tänka på inför 2025
Även om 2025 i mångt och mycket ser ut att bli ett bättre år för Sveriges företagare går det att dra lärdom från året som gått, för att bygga för framtiden.

Bygg buffertar och var flexibel: När tiderna nu förhoppningsvis blir bättre är det bra att börja bygga upp företagets buffert. På så sätt kan du vara bättre rustad ifall det blir tuffare tider igen.


Böja använda ny teknik om du inte redan gör det: AI och andra digitala lösningar kan som sagt hjälpa dig att effektivisera verksamheten, och har du inte testat verktygen som numera finns är det god tid att göra det. Det kan ge ditt företag nya möjligheter och frigöra tid för dig som du kan lägga på att utveckla verksamheten.


Var proaktiv: När kunderna nu börjar komma tillbaka är det bra att vara ute i god tid med din planering för att kunna vinna marknadsandelar under året. Gör därför din research
och börja bearbeta kunderna istället för att vänta och hoppas att de kommer till dig.

Tänk på it-säkerheten: Hotet från hackerattacker och bedrägerier växer, och både företag och privatpersoner drabbas i allt större utsträckning. Är företagets it-säkerhet inte helt på plats? Då är 2025 året att agera! Ta kontroll och läs mer på säkerhetskollen.se.


2024 har visat att småföretagare är påhittiga och motstridiga när tiderna blir tuffare. Genom att vara nära kunderna, utnyttja tekniska möjligheter och satsa på hållbarhet kan du skapa förutsättningar för framgång i 2025.

Framtidstrender inom embedded finance
13/12/2024
Embedded

Framtidstrender inom embedded finance

Embedded finance håller snabbt på att förändra finansieringslandskapet för SMEer men än så länge har det bara skrapats på ytan av dess potential. Många B2B leverantörer har redan börjat inse fördelarna med att erbjuda finansiering. Utvecklingen inom embedded finance går snabbt och en rad innovationer lär presenteras de kommande åren. Här är några områden att hålla koll på:

Ökad användning av AI

Artificiell intelligens har varit på allas läppar senaste åren och framväxten inom området lär få stor påverkan även på embedded finance. Då AI kan analysera stora mängder data för att identifiera bedrägerimönster och förutse risker kan processer för kundkännedom (KYC) och anti-penningtvätt (AML) i högre grad automatiseras och samtidigt bli både snabbare och mer precisa. Något som inte bara kommer leda till minskade kostnader och bättre compliance, utan även bättre kundupplevelser. 

Nya tekniska lösningar 

I takt med att fler och fler partnerskap kommer etableras inom embedded finance kommer företag hitta lösningar för att dra nytta av varandras infrastruktur och lansera innovativa produkter. Card Based lending och att lånetransaktioner görs automatiskt via kundens betalkort är ett exempel på en sådan innovation. Men vi lär troligen få se ännu fler innovationer inom områden som säkerheter, delbetalningar och transaktioner de kommande åren. 

EU lagstiftning

Som en del i arbetet med att etablera en kapitalmarknadsunion har EU kommissionen presenterat ett förslag om ett SME referral scheme. Förslaget innebär att banker och andra kreditgivare skulle bli tvungna att hänvisa små och medelstora företag till alternativa finansieringskällor, ifall de nekade deras ansökan om finansiering. Tanken är att det ska få aktörer att inte slentrianmässigt neka ansökningar från SMEer till förmån för mer lönsam utlåning. Genom att integrera embedded finance lösningar framtagna för SMEer kan dock banker och andra kreditgivare ligga steget före en eventuell lagstiftning. På så sätt kan de slippa behöva hänvisa kunder till konkurrenter och samtidigt förbättra upplevelsen och servicen. 

Finansiering integrerat i kundflöde

B2B leverantörer av både tjänster och produkter kommer göra finansiering till en integrerad del av kundflödet i allt större utsträckning. Genom att integrera tjänsterna i sina egna flöden kan B2B leverantörer skapa mer sömlösa upplevelser där de har större kontroll över kundens köpresa. När kunderna kan lösa finansiering utan att behöva lämna plattform de redan använder minskar friktionen och kundnöjdheten ökar. Dessutom kan leverantörerna samla in data om kundbeteende som kan användas för att skräddarsy produkter och tjänster. 

Samarbete mellan fintech och banker

Bankernas roll inom B2B segmentet förändras i takt med att fintechbolag inom olika nischer etablerat sig. Idag erbjuder allt fler banker sina tjänster till eller genom fintechbolag och så gott som alla traditionella banker har börjat etablera banking-as-a-service erbjudanden. Kommande åren lär partnerskap mellan banker och fintechs bli allt vanligare. Genom att samarbeta kan fintechbolagen dra nytta av bankernas infrastruktur och regelefterlevnad, medan bankerna kan erbjuda sina kunder nya och innovativa tjänster​.

Utvecklingen inom embedded finance kommer att stöpa om marknaden för B2B finansiering på flera sätt. De kommande åren lär en rad nya innovationer och samarbeten lanseras som kommer att leda till mer relevanta och kontextuella finansiella lösningar, nya intäktsströmmar och en mer integrerad och sömlös kundupplevelse. Bolag som framgångsrikt kan anpassa sig och navigera embedded finance landskapet kommer stå starka i framtiden.

DECORATIVE
DECORATIVE
DECORATIVE