Artiklar

Här hittar du en samling av tips, artiklar,
nyheter och inspiration för dig som företagare.
Varumärke och design för små företag
Sök
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Eget kapital eller extern finansiering
8/4/2024
Finansiering

Eget kapital eller extern finansiering

För att företag ska kunna växa krävs det att det görs investeringar. Dessa kan finansieras antingen genom att verksamhetens egna medel återinvesteras, eller genom att ta in externt kapital. Men hur ska du tänka som företagare när du står inför valet om du ska finansiera en investering med eget kapital eller extern finansiering?

Eget kapital

Eget kapital utgör skillnaden mellan ett företags tillgångar och skulder. När ett företag genererar vinst ökar det egna kapitalet. För att företaget ska fortsätta att växa och förhoppningsvis generera högre vinst i framtiden, är det ofta ett naturligt val att återinvestera hela eller delar av vinsten i verksamheten. Detta kan göras genom att företaget gör investeringar, betalar av skulder eller ökar kassan för att förbättra likviditeten. Att använda det egna kapitalet och löpande intäkter är det vanligast förekommande sättet att finansiera investeringar på bland svenska företagare.

Extern finansiering

Tillgång till kapital är en förutsättning för att företag ska ges möjlighet att växa. För många små och växande företag räcker dock inte det egna kapitalet till när man ska investera, och man behöver använda sig av externt kapital för att finansiera investeringarna. Det finns flera olika former av extern finansiering, men för de flesta är företagslån det vanligaste sättet att finansiera investeringar med.

Investera med eget kapital eller extern finansiering?

Huruvida det är bäst att investera med eget kapital eller med hjälp av extern finansiering kan skilja sig dels från företag till företag, dels från investering till investering. Det är därför viktigt att ha förståelse för hur de skiljer sig åt, hur de påverkar nyckeltal i företaget och när investeringen förväntas ge resultat. Detta för att du ska kunna välja den finansiering som gör att ditt företag får ut maximal avkastning på investeringen.

Soliditet

När du investerar kommer företagets soliditet att öka eller minska olika beroende på om du återinvesterar det egna kapitalet eller om du använder extern finansiering. Soliditet är ett mått som anger hur stor del av tillgångarna som är finansierade med hjälp av eget kapital och används för att beskriva ett företags långsiktiga betalningsförmåga. När det egna kapitalet återinvesteras i företaget kommer soliditeten att öka och på motsvarande sätt kommer den att minska om investeringarna görs med extern finansiering.

När du ska investera är det därför bra att se till vilken soliditet du har i företaget. Har ditt företag låg soliditet är investeringar med hjälp av det egna kapitalet att föredra. Dels då soliditeten kommer att öka, dels då företagets egna pengar kan komma att generera en bättre avkastning än om de bara skulle ligga och vila på företagets konto. Att investera med det egna kapitalet är dock förhållandevis dyrt jämfört med exempelvis ett företagslån då de flesta företagare vill generera en högre procentuell avkastning än den räntan som lånet har. Om företaget har hög soliditet är det därför att föredra att finansiera investeringen med extern finansiering.

Typ av investering

Vilken typ av investering du tänkt göra kan även ha påverkan på vilken finansiering som kan vara att föredra. Att återinvestera vinsten i företaget är som sagt en viktig del i ett hälsosamt företagande, men ett förhållandevis dyrt sätt att finansiera investeringar på. Investeringar med företagets egna kapital innebär även att du tar av de likvida medlen, vilket påverkar företagets kortsiktiga betalningsförmåga. Görs investeringen i en tillgång som snabbt kan omsättas och generera intäkter till företaget kan därför eget kapital vara ett bra sätt att finansiera investeringen på. Om investeringen istället görs i en tillgång som ska komma till användning under en längre period är det oftast bättre att finansiera den med externt kapital. På så sätt slipper du riskera likviditeten i företaget och därmed den kortsiktiga betalningsförmågan. Det är dock inte bara förmågan att betala företagets skulder som påverkar om man ser till likviditeten och vilken finansiering du bör välja. Så gott som alla företag drivs i vinstsyfte och med målsättningen att generera avkastning till ägaren. Om ditt företag både har god soliditet och likviditet kan därför finansiering med exempelvis ett företagslån göra att du både kan driva tillväxt i företaget, samtidigt som du som ägare kan använda en del av de likvida medlen för att dela ut en del av vinsten till dig själv och få avkastning för ditt arbete.

Investera i tid

Ytterligare en aspekt att ta i beaktning är när investeringen behöver göras. De flesta svenska företagen är restriktiva när det kommer till skuldsättning och väljer att använda sig av det egna kapitalet och att spara till investeringar, vilket inte är optimalt. Om företag sparar till investeringar riskerar investeringen att ske för sent och därmed inte få önskad effekt. När du väntar med investeringen går du även miste om den förväntade avkastningen under tiden investeringen väntar. Detta innebär inte enbart att du som ägare går miste om ökad vinst och potentiell utdelning, men även att tillväxten i företaget försämras då avkastningen hade kunnat återinvesteras under tiden.

När du behöver boosta företagets likviditet
10/3/2024
Finansiering

När du behöver boosta företagets likviditet

När renoveringen blir dyrare än planerat, när det oväntade händer eller helt enkelt när företaget behöver en injektion för att nå nästa topp. Då kan likviditeten bli ett hinder för tillväxt.

Vad är likviditet och hur ökar jag den i företaget?

Likviditet är ett mått på ditt företags kortsiktiga betalningsförmåga, eller tillgång till likvida medel, i förhållande till kortfristiga skulder, t.ex. en leverantörsskuld. Förbättrad likviditet betyder alltså kort och gott förbättrad betalningsförmåga. Om företaget exempelvis råkar ut för oväntade utgifter som överstiger den kortsiktiga betalningsförmågan uppstår alltså likviditetsproblem.

Vanligt med tillfälliga likviditetsproblem

I vissa branscher varierar intäkterna kraftigt beroende på säsong. Exempelvis är många service- och turistföretag fullbokade under högsäsong, för att några veckor senare knappt ha några kunder alls. Som småföretagare kan det vara svårt att hantera de här stora svängningarna. Ibland blir svackorna dessutom djupare än man budgeterat för, vilket orsakar problem.

Likviditetsproblem just under lågsäsongen kan vara dubbelt problematiskt, eftersom det kanske är då du har tid att investera – för att på det sättet kunna växa vid högsäsong.

Då kan ett lån vara lösningen. Tänk igenom behovet noga innan du lånar så att du är säker på att du kan betala tillbaka. Låna bara precis till det du behöver.

När det oväntade sker

Små företag är särskilt sårbara för oväntade utgifter. Konsekvenserna blir ofta större desto längre tid det tar att hitta en lösning. Caféägaren vars markis ramlar ner mitt under högsäsong behöver en ny markis omedelbart för att effekten ska bli så liten som möjligt. Restaurangägaren med en ugn som har gått sönder behöver hjälp omedelbart.

Om du inte har hunnit bygga upp en buffert för oväntade utgifter är extern finansiering en möjlighet som ger dig snabb tillgång till likvida medel när det oväntade inträffar.

Ibland klokt att lösa leverantörsskulder med lån

Oförutsedda händelser kan ställa till det ordentligt och det kan bli riktigt tråkigt när du får svårt att betala dina leverantörsfakturor. Ett företagslån ofta en bättre lösning än att riskera företagets relationer med en utebliven betalning. Om du driver ett i övrigt välskött företag behöver det inte vara ett problem att reglera enstaka leverantörsskulder med ett lån.

Öka likviditeten med ett lån – men tänk på det här

Om du driver ett litet företag som plötsligt tappar omsättning eller har olösta leverantörsskulder bör du noggrant analysera vad det beror på. Några saker att fundera över kan vara:

  1. Hur går det för konkurrenterna?
  2. Rör nedgången bara dig?
  3. Har du lönsamhetsproblem som går att rätta till?

Kanske behöver du satsa för att nå fler kunder. Det kan handla om en ny produkt, ny utrustning eller marknadsföring mot en viktig kundgrupp för att öka försäljningen. Tänk igenom behovet noga innan du lånar. Är du säker på att just den här investeringen är rätt? Räkna på ditt utrymme att betala tillbaka lånet.

Skatter och avdrag för egenföretagare
16/2/2024
Företagsekonomi

Skatter och avdrag för egenföretagare

När du har startat eget företag finns det mycket att tänka på, allt från hur din affärsidé ska generera vinster på bästa sätt och hur du ska hitta nya kunder till ditt företag. Att lära sig om skatter är kanske inte det du ser fram emot mest när du startar eget – men likväl en viktig ingrediens för att lyckas. Lär dig allt du behöver veta om skatter som företagare med hjälp av den här guiden.

Hur mycket skatt betalar du?

Det finns inget enkelt svar på den här frågan. Hur mycket skatt du betalar beror på många olika faktorer, bland annat hur hög inkomst du har, din ålder, var du bor, vilken företagsform du driver, vilka avdrag du har rätt till med mera. Om du tjänar mindre än 22 300 kr på ett inkomstår betalar du ingen skatt alls och om du tjänar mer än 613 900 kr på ett år betalar du ungefär 50 procent skatt. Efter att ha läst den här artikeln har du förhoppningsvis en bättre förståelse för hur olika skatter påverkar din inkomst.

Olika inkomstslag påverkar vilken skatt du betalar

När du pratar om skatt är det bra att först vara införstådd med vad de olika inkomstslagen innebär. Det finns tre olika inkomstslag som bestämmer vilka skatter du ska betala, att skilja på inkomstslagen kan göra det lättare att förstå helheten kring din skattesituation. Inom varje inkomstslag finns det alltså många olika skatter som tillkommer, du kan därför se inkomstslagen som övergripande kategorier.

Inkomstslaget näringsverksamhet

Inkomstslaget näringsverksamhet är ett relativt brett skatteslag som innefattar alla typer av näringsverksamhet, exempelvis enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag och aktiebolag. Inkomstslaget näringsverksamhet omfattar alltså företag och inte privatpersoner (även om gränsen är flytande för exempelvis enskild firma).

Inkomstslaget tjänst

Inkomst av tjänst omfattar pengar som tjänas genom en anställning eller uppdrag. Du som driver aktiebolag betalar skatt i inkomstslaget näringsverksamhet för ditt aktiebolags räkning och skatt för inkomstslaget tjänst för din lön som privatperson.

Inkomstslaget kapital

Inkomstslaget kapital omfattar inkomster och utgifter som uppstår i samband med att kapital förflyttas eller säljs. Det kan exempelvis handla om räntekostnader eller uthyrning av fastigheter. För aktieägare är en vanlig kontakt med inkomstslaget kapital när de tar ut utdelning från sitt aktiebolag och betalar bolagsskatt.

Skatter i enskild firma

När du driver enskild firma är det du själv som ser till att skatten blir betald, till skillnad från om du är anställd och skatten automatiskt dras av från din lön. Den första skatten du behöver bekanta dig med som enskild näringsidkare är F-skatt (företagsskatt). Om du har en anställning vid sidan om din enskilda firma betalar du F-skatt med villkor, så kallad FA-skatt.

Egenavgifter i enskild firma

En del av den skatt som du betalar i din enskilda firma motsvarar de sociala avgifter som arbetsgivare betalar till sina anställda. I en enskild firma kallas dessa för egenavgifter och består bland annat av sjukförsäkringsavgift, föräldrapenning, ålderspensionsavgift med mera. Eftersom du betalar egenavgifter har du rätt till sjukpenning när du är sjuk, föräldrapenning när du har fått barn med mera, även när du är egenföretagare.

Eget uttag enskild firma

När du driver enskild firma har du inte en lön på samma sätt som när du är anställd eller driver aktiebolag. Allt ditt överskott i firman, alltså den summan som kvarstår efter att kostnaderna har dragits av från inkomsterna, räknas som inkomst i skattepliktig mening och kan därför likställas med lön.

När du har betalat preliminärskatt på ditt överskott är resten av pengarna fria att föras över till ditt privata konto. När du plockar ut pengar från din enskilda firma på det här sättet kallas det för eget uttag. När du gör ett eget uttag beskattas inte dina uttag per se, utan pengarna är redan beskattade som firmans resultat.

När du gör ett eget uttag är det en kostnad som ska bokföras, men ingen kostnad som påverkar firmans resultat. Om du exempelvis har ett överskott på 50 000 kr och väljer att ta ut hela beloppet som eget uttag kommer resultatrapporten fortfarande att visa en vinst på 50 000 kr. Det enda som händer är att ditt privata konto får mer pengar samtidigt som företagskontot får mindre pengar och dina likvida medel minskar.

Skatter i aktiebolag

Många brukar förespråka aktiebolag som företagsform när tanken är att företaget ska växa, tack vare de förmånliga skattemöjligheterna. Nedan går vi igenom de vanligaste skatterna för aktiebolag.

F-skatt

Aktiebolag betalar in F-skatt i form av debiterad preliminärskatt. Baserat på den preliminära inkomstdeklarationen eller förra årets resultat betalar du in f-skatt varje månad. När du får ditt slutskattebesked får du antingen betala in restskatt Skatteverket eller så får du skatteåterbäring.

Arbetsgivaravgift

Innan en lön hamnar i plånboken hos en anställd har en betydande summa redan beskattats från företagets löneutbetalning. Arbetsgivaravgift är en skatt som säkerställer att den anställda får lön vid sjukdom, när hen är föräldraledig eller när hen går i pension. Totalt uppgår arbetsgivaravgifterna 2022 till 31,42 procent av bruttolönen.

Bolagsskatt

Bolagsskatten är en skatt som betalas på den vinst som ett aktiebolags har gjort under ett räkenskapsår, vid ett förlustår ska alltså ingen bolagsskatt betalas. Bolagsskatten för 2023 ligger på 20,6 procent och betalas i form av preliminärskatt varje månad.

Vid årets slut stäms den betalda skatten av mot den slutgiltiga skatten. Bolagsskatten omfattar även kapitalvinster i aktiebolag, exempelvis utdelning. Bolagsskatten är alltså en del av det första beskattningsledet för aktiebolag. När du som anställd i ditt egna aktiebolag får lön beskattas även du som privatperson i ett andra led.

Statlig inkomstskatt

För höginkomsttagare som tjänar över en viss summa tillkommer den statliga inkomstskatten. Det innebär att du behöver betala ytterligare 20 procent skatt på den summan som överstiger brytpunkten.

Det finns olika gränser att hålla koll på när du är nära gränsen att omfattas av statlig inkomstskatt; skiktgränsen och brytpunkterna. För 2023 är skiktgränsen 598 500 kr, det vill säga att om din beskattningsbara förvärvsinkomst, efter att grundavdraget har dragits av, överstiger 598 500 kr omfattas du av den statliga inkomstskatten.

Eftersom det kan vara svårt att veta exakt hur stort grundavdraget är kan du istället utgå från den högsta inkomsten du kan tjäna innan grundavdraget har dragits av. Detta kallar du för brytpunkten för statlig inkomstskatt, och det finns två olika brytpunkter beroende på om du är över eller yngre än 66 år.

För personer som är yngre än 66 år är brytpunkten för statlig inkomstskatt 613 900 kr.

För personer som är 66 år eller äldre vid årets ingång är brytpunkten för statlig inkomstskatt 683 200 kr.

Skillnaden beror på att grundavdraget är högre för pensionärer.

Preliminärskatt

F-skatten betalas oftast in månadsvis i form av debiterad preliminärskatt. Hur mycket du betalar baseras på hur mycket skatt du betalade förra året eller det belopp som du har angivit i din preliminära inkomstdeklaration. Vid räkenskapsårets slut stäms din inbetalda skatt av mot din slutgiltiga skatt.

När får du skatteåterbäring?

Om du har betalat mer preliminärskatt än vad du ska, kommer du få tillbaka pengar av Skatteverket. Det är många som undrar när du får tillbaka pengar från skatten, och svaret varierar beroende på när du lämnade in din inkomstdeklaration.

Om du lämnade in din deklaration före den 30:e mars får du tillbaka pengar på skatten 5–7 april.

Om du lämnade in din deklaration efter den 30:e mars får du skatteåterbäring mellan 8–9 juni.

Grundavdrag

Grundavdrag är ett avdrag som görs för att sänka din beskattningsbara inkomst och således minskar skatten. Om du driver enskild firma dras grundavdraget av från din inkomst från näringsverksamheten och om du driver aktiebolag dras grundavdraget av från din lön. Du behöver inte ansöka eller registrera dig för grundavdraget – utan detta dras av automatiskt.

Syftet med grundavdraget är att sänka skatten för inkomsttagaren och jämna ut skatten mellan olika inkomstgrupper. Grundavdraget är högre för låg- och medelinkomsttagare och lägre för höginkomsttagare. För personer som tjänar mindre än 22 300 under inkomståret 2023 faller hela beloppet bort under grundavdraget – vilket betyder att du inte behöver betala någon skatt alls. För en exakt lista över olika inkomstintervallers grundavdrag: besök Skatteverkets hemsida.

Jobbskatteavdrag

Jobbskatteavdrag är ytterligare ett avdrag som minskar ditt skattemässiga underlag. Likt grundavdraget är jobbskatteavdraget inget som du behöver ansöka om, utan det dras av automatiskt av Skatteverket.

För att kunna tillgodogöra sig jobbskatteavdraget behöver du få din inkomst genom arbete eller näringsverksamhet, om inkomsten kommer från sjukpenning, föräldrapenning, a-kassa eller liknande är du inte berättigad till jobbskatteavdraget.

Jobbskatteavdraget får endast avräknas från kommunalskatten, avdraget gäller inte på den statliga inkomstskatten, fastighetsskatten eller fastighetsavgiften. Hur stort jobbskatteavdraget är beror på hur hög inkomst du har.

Kommunalskatt

Kommunalskatt är en skatt som går till din folkbokförda kommun och landsting. Kommunalskatt är den största skatten som inkomsttagare betalar och uppgår 2022 till drygt 32 procent i snitt i Sverige. Det förekommer variationer runt om i landet med en lägsta notering på knappt 29 procent och den kommun med högst kommunalskatt har drygt 35 procent.

Moms

Moms är en mervärdesskatt som finns på majoriteten av varor och tjänster som köps och säljs. Det finns tre olika momsnivåer: 25 procent, 12 procent och 6 procent, varav den första är allra vanligast. För dig som företagare är det viktigt att hålla koll på moms, eftersom du lägger till momssatsen på ditt pris. Om du exempelvis vill fakturera 1000 kr för ett arbete behöver du lägga på 25 procent på fakturan för få rätt summa.

Moms är ingen skatt som påverkar ett företags resultat eftersom du alltid kommer gå jämnt ut i slutändan. Om dina utgående momskostnader är större än dina ingående momsintäkter under en momsperiod kommer du få tillbaka pengar från Skatteverket, och om dina ingående moms är större än dina utgående behöver du betala in mellanskillnaden till Skatteverket.

Marginalskatt

Namnet “marginalskatt” är något missvisande då det inte är en skatt som du betalar. Marginalskatt är en benämning på den totala skatt du betalar vid en inkomstökning. Man brukar säga att marginalskatt är den skatt som du betalar på din sist intjänade krona.

Om din lön exempelvis ökar med 1000 kr och 700 kr landar på ditt lönekonto är marginalskatten 30 procent. Vanligtvis brukar marginalskatten vara ungefär lika hög som kommunalskatten, men när du närmar dig gränsen för statlig inkomstskatt ökar marginalskatten avsevärt.

Om din lön överskrider brytpunkten för statlig inkomstskatt på 20 procent brukar marginalskatten landa upp mot 50 procent. Om din löneökning på 1000 kr innebär att du får 500 kr mer på ditt lönekonto är marginalskatten 50 procent.

Förmånsbeskattning

Ibland ger arbetsgivare ersättning till sina anställda utöver lönen, om en sådan ersättning bekostar en privat levnadskostnad kallas det för förmån. En av de vanligaste typerna av förmåner är företagsbil. Precis som kontant ersättning behöver även förmåner beskattas, både av arbetsgivare och arbetstagare. Arbetsgivare betalar arbetsgivaravgifter för förmånen och arbetstagaren betalar skatt.

I regel är alla förmåner skattepliktiga, men det finns undantagsfall som är reglerade att vara skattefria, exempelvis friskvårdsbidrag.

Punktskatt

Utöver alla redan nämnda skatter tillkommer det specifika skatter på särskilda varor och tjänster, så kallade punktskatter. Punktskatter är ett effektivt sätt för staten att reglera konsumtion åt en önskvärd riktning och ger dessutom ökade skatteintäkter. Tobaksskatten, alkoholskatten och skatt på plastbärkassar är alla exempel där du vill påverka konsumtionen genom ett högre pris.

Bokio gör skatten enkel

I Bokios bokföringsprogram behöver du knappt tänka på skatten. När du betalar ut lön beräknas skatten automatiskt och rätt belopp dras av. Därefter genereras en arbetsgivardeklaration som du enkelt skickar in till Skatteverket.

I samarbete med Bokio får du som Froda kund 20% rabatt på Bokio Premium.

Gå till erbjudandet.

Marknadsför ditt företag på ett effektivt sätt
12/2/2024
Tips

Marknadsför ditt företag på ett effektivt sätt

Som företagare är det lätt att lägga dygnets alla timmar på att göra sina tjänster och produkter så bra för kunden som möjligt. Det är lätt att glömma bort att detta inte spelar någon roll om ens målgrupp inte vet att man existerar. I följande artikel listas marknadsföringsstrategier som ökar din exponering och samtidigt adderar värde till din verksamhet.

De flesta med erfarenhet av företagande vet att marknadsföring är vitalt för att vinna kunder. Tack vare internet finns i dagsläget flera sätt att marknadsföra sig på som är både billiga och effektiva. I den här artikeln tipsar vi er om

  1. Marknadsföring via sociala medier
  2. Samarbeten med andra företag
  3. Hur du kan öka ditt företags publicitet

Marknadsföring i sociala medier

Som företagare kan du använda flera sociala kanler för att nå ut till din kundgrupp. Du kan starta en blogg, ett instagramkonto eller välja att lägga upp en gratis företagssida på Facebook, där du kan dela allt från andras inlägg till egna bilder och videos. Du kan också betala för att annonsera i sociala medier och du väljer då själv vilken målgrupp du vill nå samt hur mycket pengar du vill lägga på din annonsering. Detta är ett bra sätt att nå ut till allmänheten på eftersom de flesta använder sig av någon typ av social media dagligen.

Det är enklare att bygga en relation till sina kunder via sociala medier, då du kan hålla en mer personlig ton än på exempelvis er hemsida. Via den här typen av medier kan du dessutom nå ut till väldigt många väldigt snabbt, då dina inlägg direkt kan ses av ditt nätverk och sedan i sin tur kan spridas vidare till deras nätverk på bara några minuter via gilla-markeringar och delningar. Se till att skapa inlägg som andra vill sprida – uppmuntra detta genom tävlingar och rabatter. Ytterligare en fördel med sociala kanaler är att det är förhållandevis billigt att använda sig av, även vid annonsering.

Samarbeta med andra företag

Modern marknadsföring handlar mycket om att bygga relationer – inte bara med dina kunder. Det är väldigt effektivt att samarbeta med andra företag. Ni kan till exempel använda er av influencers som marknadsför er via sina kanaler, eller arbeta med företag med samma målgrupp som er för att nå ut till varandras kundbaser. Det kommer att öka er exponering och behöver inte kosta er någonting.

Ett annat sätt att samarbeta med företag är att tillsammans hålla i evenemang – kostnaden blir lägre när ni är fler. Om du till exempel har ett VVS-företag kan du kontakta byggföretag och samarbeta för att genomföra totalentreprenad hos kunderna.

Marknadsföring behöver inte kosta skjortan och att göra ett bra jobb ökar värdet på era produkter och tjänster. I slutändan leder det dels till förbättrad kundupplevelse för era nuvarande kunder och kan resulta i att de rekommenderar er till sina nära och kära.

Öka er publicitet

Publicitet är viktigt – alla älskar spännande nyheter. Har ditt företag någonting nytt att presentera som en journalist skulle vilja skriva om? Du kan också kommentera bloggar och debattera inom ett ämne som rör er verksamhet och på så sätt rikta uppmärksamhet mot ditt företag. Det allra viktigaste för ett företag är att synas, och gärna att synas via positiv publicitet. Tänk alltid igenom vilket ditt syfte är med din publicitet, vilka du vill vända dig mot och vad du vill väcka för känslor.

Några tips till dig inför deklarationen
8/2/2024
Tips

Några tips till dig inför deklarationen

Det börjar närma sig tiden på året då det är dags att deklarera. Som företagare behöver du dels göra din privata deklaration, dels deklarera ditt företag. Nedan ger vi några tips kring vad du bör tänka på, viktiga datum att hålla koll på och hur deklarationen skiljer sig åt beroende på vilken företagsform du har.

Viktiga datum 2024 att ha koll på

3 mars

Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen digitalt.

4 mars — 8 mars

Deklarationen skickas ut digitalt

15 mars — 15 april

Deklarationen skickas ut med post för de som saknar digital brevlåda.

19 mars

Deklarationen öppnar.

2 maj

Sista dagen att deklarera.

13 maj

Sista dagen att lämna in momsdeklarationen för dig som redovisar moms en gång om året.

14 november

Eventuell kvarskatt ska vara betald, om det inte står något annat datum på ditt slutskattebesked.

Enskild firma

Som enskilda näringsidkare deklarerar för företaget samtidigt som du gör din privata inkomstdeklaration. Du gör detta genom att först göra ditt årsbokslut och sedan fylla i samt lämna in NE-bilagan som du får med deklarationen. Om du har en omsättning som understiger 3 miljoner kronor kan du upprätta ett förenklat årsbokslut. Gör du detta digitalt kan du sedan föra över uppgifterna direkt i NE-bilagan i deklarationen.

Handelsbolag

Om du är delägare i ett handelsbolag ska du lämna in din N3A-bilaga tillsammans med din inkomstdeklaration, där du redovisar för din del av handelsbolagets resultat. Om du även ska deklarera för handelsbolaget görs det i inkomstdeklaration 4. När detta ska göras styrs av bolagets räkenskapsår.

Aktiebolag

Deklarationsprocessen för delägare i fåmansföretag liknar den för delägare i handelsbolag. Utöver din privata inkomstdeklaration ska du även lämna in en K-10 bilaga där du redovisar utdelning från företaget samt eventuell vinst eller förlust om du sålt aktier i företaget. När aktiebolagets egen inkomstdeklaration ska lämnas in styrs av dess räkenskapsår.

Kontrollera uppgifterna

Precis som för din privata inkomstdeklaration är det viktigt att kontrollera de förtryckta uppgifterna även för företaget. Har det blivit fel i kontrolluppgifterna kommer det även att bli fel i deklarationen om du inte rättar uppgifterna.

Se vilka avdrag du kan göra

Som företagare får du göra avdrag för kostnader som är nödvändig för att driva verksamheten – oavsett vilken företagsform du har. Skillnaden är dock att om du bedriver enskild näringsverksamhet gör du avdragen i din inkomstdeklaration, medan avdragen görs i bolagets deklaration om du bedriver aktiebolag eller handelsbolag. Driver du en enskild firma kan du använda Skatteverkets Avdragslexikon för att se vilka avdrag du kan, och inte kan, göra.

Ett vanligt avdrag är ifall man bedriver verksamheten från sin privata bostad. Bedriver du enskild firma kan du dra av för kostnaden oavsett om du har ett särskilt inrättat arbetsrum eller inte. För dig som driver aktieboalg eller handelsbolag krävs det att arbetsrummet är inrett på ett sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål för att du ska kunna dra av för det. Istället kan man hyra ut en del av bostaden till bolaget. Bolaget kan då göra avdrag för hyreskostnaden medan du som ägare betalar 30 % kapitalskatt på överskottet av hyran.

Reserveringar för enskild firma

Som enskild näringsidkare bör du se över de möjligheterna att kunna sänka ditt skattemässiga resultat. Det kan göras antingen genom att du flyttar en del av inkomsten från näringsverksamhet till inkomst av kapital genom att göra en så kallad positiv räntefördelning. Du får göra positiv räntefördelning när kapitalunderlaget i verksamheten är högre än 50 000 kr vid årets ingång. Du kan även göra avsättningar till periodiseringsfond eller expansionsfond för att skjuta på skatteeffekten och för att kunna kvitta framtida underskott.

Trendspaning: Så blir 2024 för småföretagare
1/2/2024
Tips

Trendspaning: Så blir 2024 för småföretagare

Efter några tuffa år för Sveriges företagare ser det äntligen ut som att vi går mot ljusare tider. 2023 kantades av hög inflation, stigande räntor och en kraftig ökning av antalet konkurser. Men om orosmolnen hopade sig i början av 2023 börjar vi nu i början av 2024 istället kunna se en ljusning vid horisonten. Konjunkturinstitutet spår att lönerna kommer stiga snabbare än priserna under året och efter två år av höjningar av styrräntan förväntas Riksbanken sänka den under 2024. Detta kommer ge både hushåll och företag större utrymme för konsumtion och investeringar. Något som kan komma att gynna särskilt mindre företag, som i regel är mer räntekänsliga samt har mindre utrymme att möta tuffare tider jämfört med stora. 
Utöver ekonomin finns det trender inom artificiell intelligens, marknadsföring och kundrelationer som det är av värde för företagare att hålla koll på och som vi kommer gå igenom i den här artikeln.

Ekonomi 

Det största området som kommer beröra företagare kommer som sagt fortsatt att vara ekonomin och den ekonomiska utvecklingen. Inflationen föll i slutet av 2023 ner på nivåer strax ovanför Riksbankens inflationsmål om 2 procent och den förväntas sjunka ytterligare under året. Den höga inflationen har varit den drivande faktorn till Riksbankens höjningar av styrräntan och i takt med att den nu sjunker väntas Riksbanken sänka styrräntan under året, något som kommer innebära lättnader för företagare på flera fronter. Sänkning av styrräntan leder till att ränteutgifterna för såväl privatpersoner och företag minskar och att utrymmet för konsumtion därmed ökar. Företagare kan således se fram emot ett år med mindre motvind och där försäljningsintäkterna ökar och den ekonomiska stressen minskar. Räntesänkningar kan även leda till att möjligheterna för företagare att ta in externt kapital, samt villkoren för att göra detsamma, kommer att förbättras. Satsningar och investeringar som fått stå åt sidan de senaste åren har därför potential att bli av när det blir enklare att finansiera dessa igen. 

Blickar vi framåt presenterade även regeringen två förslag i höstbudgeten som kommer underlätta för företagare både i termer av kostnader och administration. Det ena är att omsättningsgränsen för när företag behöver redovisa moms planeras att höjas från 80 000 kronor till 120 000 kronor den 1 januari 2025. Således kommer fler mindre företag att slippa lägga på samt redovisa moms. Det andra är att de lanserat ett förenklingspaket samt upprättat ett förenklingsråd som ska verka för att minska regelbördan och de administrativa kostnaderna för företag för att på så sätt frigöra mer tid till kärnverksamheten. 

Artificiell intelligens

Ett av 2023 års stora teman var AI:s utveckling och framfart på bred front. AI och maskininlärning har egentligen varit en del av våra liv under lång tid utan att vi riktigt reflekterat över det, men i takt med att utvecklingen inom generativ AI det senaste året har intresset för AI fullständigt exploderat. För företagare i allmänhet, och mindre företag i synnerhet, innebär utvecklingen inom AI stora möjligheter framåt. Många administrativa uppgifter som tidigare behövts göras manuellt kan komma att automatiseras med hjälp av AI, framtidsprojiceringar kommer bli mer träffsäkra och uppgifter som tidigare krävt extern kompetens kommer kunna utföras av företagen själva i framtiden. Som företagare finns det därför ett värde i att börja sätta sig in i hur AI skulle kunna komma till användning i ditt företag för att dels frigöra tid, dels bidra till ökad tillväxt. 

Marknadsföring

Förutsättningarna för att lyckas med marknadsföringen som företagare har förbättrats avsevärt de senaste åren. Det behövs inte längre varken en byrå, dyr utrustning eller ett gigantiskt mediebudget för att producera material med hög kvalitet och få spridning på det. De flesta företagarna kan idag sköta marknadsföringen själva med hjälp av digitala verktyg, en plan för vad marknadsföringen ska åstadkomma samt att kontinuerligt avsätta tid till det. Marknadsföring är dessutom ett område där generativ AI kan komma att ha störst påverkan för företagare då det kommer förenkla alltifrån produktion av text och visuellt material, till framtagandet av planer och medieinvesteringar. Något som kommer frigöra tid som istället kan läggas på att analysera trender och kundbeteenden för att sedan kunna anpassa marknadsföringen därefter.

Kundrelationer

I takt med att den ekonomiska pressen troligtvis minskar och köpkraften i samhället ökar innebär det även att företagare kommer behöva ägna mindre av sin tid åt att vara reaktiva och istället kan börja blicka framåt och vara mer långsiktiga i sina prioriteringar. Ett område som därför lär få ökat fokus är att försöka att bygga starka och långsiktiga kundrelationer. Den tekniska utvecklingen innebär att det blir möjligt för mindre företag att erbjuda skräddarsydda kundupplevelser på ett sätt som tidigare bara större företag med omfattande resurser kunnat göra. AI kommer även tillgängliggöra mer avancerad dataanalys som företagare kan använda för att förstå sina kunders beteenden och preferenser bättre, och därmed ta fram mer riktade, relevanta och personliga erbjudanden. 

DECORATIVE
DECORATIVE
DECORATIVE