Undvik dessa vanliga misstag som nyföretagare

Undvik dessa vanliga misstag som nyföretagare
Det är en spännande resa du står inför som nyföretagare och du står inför en rad utmaningar och lärdomar. Det säger sig självt att det kommer ske misstag längs vägen, men räds inte det. Misstag är en del av processen och drar du lärdom av dem för framtiden kommer de bara leda till utveckling. För kontinuerligt lärande, flexibilitet och vilja att anpassa dig är nycklar till att bli en bättre företagare. Med det sagt är det så klart skönare att undvika vissa misstag redan från början. Därför har vi sammanställt några av de vanligaste misstagen nyföretagare gör och ger dig råd för hur du kan undvika att gå i samma fallgropar.

Otillräcklig förståelse för marknaden

Att ha en övertro till hur bra koll du har på din marknad är ett misstag många nyföretagare gör. Ett enkelt sätt att komma runt det är att göra en ordentlig marknadsundersökning för att du ska få en tydlig bild av marknaden, dina konkurrenter och vilka behov dina kunder har. Underskatta inte vikten av att göra ett gediget förarbete då det kommer underlätta för dig i många strategiska vägval du kommer behöva ta, som produktutveckling och marknadsföring.

Dålig koll på ekonomin

Det är mycket att hålla koll på i början och för många är ekonomi varken något de är insatta i eller har hållit på med innan. Den absoluta huvuddelen av alla företagare startar trots allt av andra anledningar än att de vill ägna sig åt att hantera det ekonomiska i företagandet. Många nyföretagare gör därför misstaget att inte sätta sig in i det ekonomiska redan från början. Att inte skaffa dig full koll på ekonomin och finanserna från start kan leda till misstag i budgeteringen, dålig kontroll på kassaflödet och bristande förståelse för grundläggande bokföringsprinciper. Om du istället lär dig grunderna inom företagsekonomi eller anlitar någon att hantera företagets ekonomi kan du bespara dig själv framtida problem och säkerställa att företaget ska gå så bra som möjligt.

Inte differentiera sig tillräckligt

Ett vanligt misstag bland nyföretagare är att inte differentiera sig tillräckligt från konkurrenterna. I en konkurrensutsatt marknad är det avgörande att skapa ett unikt värdeerbjudande för att särskilja sig och sticka ut från mängden. Detta kan göras genom att erbjuda en unik produkt eller tjänst, skapa en distinkt varumärkesidentitet eller erbjuda enastående kundservice. Att inte differentiera sig gör det svårt att fånga marknadsandelar som etablerat företag, men än mer som nystartat företag. Studera dina konkurrenters erbjudanden och försök identifiera nischer och behov som inte tillgodoses på marknaden för att kunna differentiera dig framgångsrikt. Genom att positionera ditt företag på ett unikt sätt kan du locka och behålla kunder som söker något som bara ditt företag kan erbjuda.

Tar inte till sig feedback

Feedback, vare sig den kommer från kunder, anställda eller branschkollegor, är otroligt värdefull för affärsutveckling och förbättring. Men det kan vara svårt att ta till sig av kritik, speciellt om du känner passion för ditt företag och arbete, och att agera på den kräver både öppenhet och ödmjukhet. Många nyföretagare gör därför misstaget att antingen inte ta åt sig av kritik eller att inte aktivt söka den, vilket kan leda till missade möjligheter att förbättra ditt erbjudande, dig själv som företagare eller dina kunders upplevelse. Men att ta till sig feedback och använda den konstruktivt kan vara ett av de enklaste sätten att växa och utvecklas. Genom att agera på feedback kan du göra nödvändiga justeringar i din affärsstrategi, förbättra din produkt eller tjänst och i slutändan stärka ditt varumärkes rykte och din kundlojalitet.

Försöker göra allting själv

Många som blir företagare drivs av en vilja att göra saker själv och i början kan det vara svårt att släppa taget om saker. Många nyföretagare gör därför misstaget att försöka hantera alla aspekter av företaget på egen hand. Detta kan bero på en önskan att spara pengar, en brist på förtroende för andra eller en känsla av att ingen annan kan uppnå samma standard. Men att försöka göra allt själv kan leda till utbrändhet, minskad produktivitet och till och med försämrad kvalitet på arbetet. Att lära sig när du faktiskt borde be om hjälp eller ta in expertis är inte ett tecken på svaghet, utan en viktig färdighet för att bli en framgångsrik företagare. och något som i slutändan kan spara dig både tid och pengar. Detta då du kan frigöra tid för dig själv och kan fokusera på de områden som du gör bäst.

Skjuter på att sätta sig in i det administrativa

F-skatt, preliminärskatt, arbetsgivaravgifter, momsredovisning, ingående moms, utgående moms, ansvarsförsäkring, räkenskapsår, licenser. Listan över begrepp som du kan komma att behöva sätta dig in i som företagare kan göras lång. Det är lätt att vilja skjuta på det och ta det när det kommer, men din resa kommer bli lättare om du sätter dig in i det du behöver för din verksamhet redan från start. På så sätt kan du undvika onödiga misstag och datum du behöver hålla kolla på och slippa lägga tid på att korrigera saker. Om du känner att det är för mycket att sätta dig in i på egen hand kan du alltid ta hjälp av exempelvis en bokförare, revisor och jurist.

Hjälpte detta dig?
Kände du att du fick informationen du sökte efter i denna artikeln?
Tack!
Något gick fel