Att starta en finansieringsverksamhet för småföretag är inget man gör över en natt. Det kräver infrastruktur, licens och kapital, bland många andra saker. Men tack vare embedded finance kan icke-finansiella företag, såsom plattformar, marknadsplatser, SaaS-leverantörer eller andra B2B-tjänster integrera finansieringslösningar och erbjuda dem direkt till sina kunder. Att erbjuda finansiering till dina kunder innebär en rad fördelar för ditt företag – här är fem anledningar till varför du bör inkludera det i din tjänsteportfölj.
Dina kunder behöver det
Det är ingen hemlighet att tillgång till finansiering är en stor utmaning för de flesta småföretag – och har varit det länge. Enbart i Europa uppgår finansieringsgapet till 400 miljarder euro, och globalt handlar det om biljoner. Det betyder att dina småföretagskunder troligen har svårt att få tillgång till finansiering när de behöver det – något du kan hjälpa dem med. Men det handlar inte bara om att erbjuda en lösning till dem som aktivt söker finansiering. Du öppnar även upp möjligheter för de kunder som kanske inte är på jakt efter kapital just nu, men som kan känna sig tryggare i att veta att de har tillgång till finansiering vid behov. Detta kan ge dem möjligheten att göra investeringar och satsningar som de tidigare avstod från, eftersom de inte trodde att de kunde finansiera dem. Dessutom blir det lättare för dem att hantera sitt kassaflöde på ett flexibelt sätt.
En extra intäktskälla
Den mest uppenbara anledningen till att integrera finansiering är att det ger dig en extra intäktskälla – utan att det kräver någon större insats eller investering från din sida. Med Embedded kan du integrera våra white-label-lösningar för SME-utlåning i din befintliga plattform på bara några timmars utvecklingstid. När det väl är implementerat behöver du endast guida dina kunder till att använda tjänsten för att börja generera intäkter. Du behöver inte hantera operativa aspekter, finansiering eller kreditrisk – plattformen sköter allt. I praktiken innebär embedded SME-finansiering att du kan lägga till en tjänst som sköter sig själv och genererar intäkter utan någon risk för ditt företag.
Det ökar kundlojaliteten
Finansiering handlar inte bara om intäkter. En annan anledning att inkludera det i ditt erbjudande är att dina kunder kommer att se dig som en möjliggörare av deras framgång, eftersom du hjälper dem att lösa ett av deras största problem. Detta kan i sin tur leda till ännu större vinster än själva intäkterna från utlåningen. När dina kunder blir mer nöjda, blir de också mer lojala – vilket förbättrar ditt NPS-score. Det skapar en positiv tillväxtspiral där dina kunder gör mer affärer med dig, samtidigt som de blir ambassadörer för ditt varumärke.
Kunderna stannar längre
Det är inte bara de kunder som blir varumärkesambassadörer som stannar kvar längre – det gör även genomsnittskunden. Dels får du en “inlåsningseffekt” på kunder med aktiva lån, eftersom det blir svårare för dem att byta leverantör under återbetalningsperioden. Men framför allt gör finansiering ditt totala erbjudande mer attraktivt. Du får en konkurrensfördel genom att erbjuda en tjänst som skapar konkret värde för dina kunder. Eftersom tillgången till finansiering är begränsad för småföretag, kommer många kunder att tveka inför att sluta använda din tjänst– eftersom det även skulle innebära att de förlorar möjligheten att få finansiering vid behov. Detta bidrar till att sänka din churn-rate.
Potential att växa din kärnverksamhet
Ränteintäkter, ökad lojalitet och minskad kundomsättning är direkta effekter av utlåningen – men på längre sikt finns ännu större vinster. Finansiering gör det möjligt för dina kunder att investera och växa sina verksamheter, vilket innebär att de också kommer att öka sina affärer med dig. Utöver de kortsiktiga effekterna av embedded lending kan du alltså se fram emot långsiktig tillväxt i din kärnverksamhet genom att ge dina kunder verktygen de behöver för att lyckas.
Småföretag behöver finansiering – och genom att integrera utlåning i ditt erbjudande kan du hjälpa dem att få tillgång till det, samtidigt som du stärker ditt eget företag. Med Embedded kan du enkelt lägga till en utlåningslösning som är särskilt utvecklad för SME-segmentet och smidigt integrera den i din befintliga plattform, under ditt eget varumärke. Med en ansökningsprocess som tar bara några minuter, automatisk datainsamling, kreditbedömning och direktutbetalning av lån, kan du erbjuda dina kunder en oöverträffad finansieringsupplevelse – och samtidigt skapa mervärde för både dig och dem.
Boka en demo idag för att se hur embedded lending kan hjälpa dig att växa din verksamhet.