Redovisningstips för småföretagare

Redovisningstips för småföretagare
Som småföretagare är det mycket utöver själva arbetet som du behöver hålla koll på och för många kan ekonomi, bokföring och redovisning vara områden förknippade med ett visst mått ångest. Ytterst få blir företagare för att de brinner för ekonomisk administration, men faktum är att stabil bokföring och redovisning är avgörande för att ge företaget en stabil ekonomisk grund att stå på. För att hjälpa dig att hålla ordning på företagets ekonomi och undvika potentiella problem delar vi med oss av fem tips kring redovisning som du som småföretagare kan ha nytta av.



Vad är skillnaden mellan redovisning och bokföring?
Redovisning och bokföring används ofta som synonymer men även om båda berör företagsekonomi skiljer de sig åt. Bokföring handlar om att systematiskt registrera alla affärstransaktioner. Redovisning är ett bredare begrepp som inkluderar bokföring, men även bokslut, deklaration och rapportering. Beroende på vilken företagstyp du har finns det olika regler för bokföring och redovisning att förhålla dig till. Våra tips är dock applicerbara oavsett hur du driver ditt företag.

Håll isär ekonomierna
Ett första steg är att separera din privata ekonomi från företagets ekonomi, något som är extra viktigt om du driver ditt företag som enskild firma. Genom att hålla dina privata och företagets utgifter åtskilda blir det mycket enklare att ha koll på ekonomin och undvika förvirring vid bokföringen. Öppna därför separata bankkonton för ditt företag och använd för alla dina affärstransaktioner.

Använd ett smart bokföringsprogram
Idag finns det en rad smarta bokföringsprogram på marknaden som underlättar livet som företagare, och som inte kostar en förmögenhet. Många program är även helt automatiserade, där programmet sköter den löpande bokföringen automatiskt om du kopplar företagets bankkonto. Att investera i ett pålitligt bokföringsprogram som kan automatisera bort mycket av det dagliga administrativa arbetet är ett smart drag för alla småföretagare. Det gör även att det blir enklare att spåra fakturor, kvitton och andra viktiga dokument. Dessutom minskar det risken för mänskliga fel, gör det lättare att få en överblick över företagets ekonomiska situation och underlättar när bokslutet ska göras.

Anlita en revisor eller bokföringskonsult
För vissa företag funkar det helt enkelt inte att göra bokföringen själv, utan är mer lönsamt att anlita en expert för det. Så även om det innebär en extra kostnad kan det vara värt att anlita en revisor eller bokföringskonsult. De är experter på sina områden och kan hjälpa dig att se till att din bokföring följer gällande lagar och regler samt ge värdefulla råd om hur du bäst hanterar företagets ekonomi. På lång sikt kan det därför spara dig både tid och pengar.

Ta fram en budget och följ upp
Att upprätta en budget är ett av de enklaste verktygen för att planera och ta kontroll över företagets ekonomi. Uppskatta företagets utgifter och inkomster samt följ kontinuerligt upp din budget. På så sätt kan du få en tydligare överblick för ekonomin, planera för investeringar och säkerställa att verksamheten går som du tänkt dig. En tydlig budget som följs upp kontinuerligt förenklar även ifall du behöver göra justeringar eller drabbas av oväntade utgifter, särskilt om du budgeterat för att kunna hantera dessa.

Håll koll på skatter
Att vara medveten om vilka skatter och avgifter som gäller för ditt företag är ett enkelt sätt att göra ett potentiellt problem till ett icke-problem samt underlätta för dig själv inför deklarationen. Se till att betala dina skatter och avgifter i tid och använd kalenderpåminnelser för viktiga datum. Det kan också vara klokt att sätta undan extra pengar varje månad för att undvika likviditetsproblem ifall skatten blir högre än du planerat för.


Genom att följa dessa redovisningstips kan du bygga en stabil grund för ditt företags ekonomi och minska stressen kring bokföring och redovisning. En välskött ekonomi ger dig även bättre förutsättningar att kunna fokusera på att utveckla och växa ditt företag istället för att fokusera på administration.

Hjälpte detta dig?
Kände du att du fick informationen du sökte efter i denna artikeln?
Tack!
Något gick fel