Sedan 2017 har Ikram Ibrazimov och hans team byggt upp Keemchi – en restaurangkedja som förenar det koreanska köket med hållbara och moderna lösningar. Keemchi är dels känt för sina olika Bibimbap-rätter, dels för att de gör precis allt från grunden. Från maten till designen på restaurangernas interiör, där varje detalj genomsyras av kvalitet och omsorg. Idag finns Keemchi på fyra platser i Stockholm och en i Uppsala. Restaurangen har även byggt upp en följarskara på flera tusen på sina sociala medier och når ut med virala klipp som visar upp både maten och upplevelsen.
Utöver maten är Keemchi även ett exempel på hur innovation kan revolutionera en traditionell bransch. Ikram har applicerat strategiska arbetsmetoder från sin bakgrund inom IT-branschen för att göra restaurangverksamheten mer agil och effektiv. Ett exempel på det är att Keemchi använder kassalösningsystem på restaurangerna som gör skapar en sömlös upplevelse från beställning till att maten kommer ut.
”Vi gör allt själva,” säger Ikram. ”Från recept och mat, till design och inredning. Vi samarbetar nästan aldrig med externa firmor, utan litar på vårt starka team som består av personer med massor av olika kompetenser inom marknadsföring, design, arkitektur och mat."
Som restaurangägare behöver du ofta ta snabba beslut och göra investeringar i rätt tid. När det var dags att färdigställa restaurangen på Östermalm insåg Ikram att det fanns ett behov av finansiering för att nå upp till standarden på inredning och upplevelse som Keemchi är känt för. Vid den punkten var det svårt att få lån från traditionella banker, vilket gjorde att Keemchi vände sig till Froda.
”Vi behövde en lösning snabbt och Froda gjorde processen otroligt smidig. Vi ansökte på morgonen och redan på kvällen hade ansökan beviljats och pengarna betalats ut. Det var verkligen så smidigt, precis som vi gillar att arbeta.”
Ikram beskriver framtiden för Keemchi som en möjlighet att utmana och utveckla restaurangbranschen. ”Vår vision är att bygga framtidens restaurang. Vi vill tänka nytt – från innovativa material som 3D-printade möbler, till att skapa en helhetsupplevelse för gästerna. Restauranger har sett likadana ut i hundratals år, och vi vill förändra det.”
Med inspiration från länder som Korea och Japan hoppas Keemchi fortsätta driva på utvecklingen och skapa något som sticker ut.
Froda grundades 2015 med ett tydligt syfte – demokratisera tillgången till finansiering och ge små och medelstora företag samma möjligheter att växa som stora. Med hjälp av digitala processer och teknisk innovation har bolaget kortat låneprocessen från månader till minuter och gjort det enkelt för företagare att investera i sina idéer.
Idag är Froda ett av Sveriges snabbast växande techbolag, med en värdering på 1.7 miljarder SEK och välkända investerare som Karl-Johan Persson, Nicklas Storåkers och Victor Jacobsson bland ägarna.
2021 lanserade Froda en strategisk satsning på embedded financing och genom den har bolaget expanderat till Norden, Storbritannien och Tyskland samt ingått partnerskap med bland annat Visa, Lunar och Checkout.com.
Froda är ett kreditmarknadsbolag som står under Finansinspektionens tillsyn.