Press

Här hittar du de senaste nyheterna från Froda, kontaktuppgifter och press kit.
Sök
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Froda plockar ny CPO från Klarna
June 29, 2023
Recruitments
sv

Froda plockar ny CPO från Klarna

Froda fortsätter att satsa och stärker upp med Amelie Friedman Svanberg som blir ny CPO på fintechbolaget. Amelie kommer närmast från Klarna och PriceRunner, där hon haft chefsroller inom produkt, och tillträdde sin nya roll under maj 2023.

– Vi är glada att ha Amelie ombord på Froda. Hon kommer ha en central roll i att skapa den bästa möjliga finansieringsprodukten för entreprenörer, både här i Sverige och globalt, säger Olle Lundin, VD och grundare av Froda.

Amelie Friedman Svanberg har en gedigen bakgrund med mer än 10 års erfarenhet från techbranschen med roller inom produkt- och kommersiell utveckling. Hon kommer närmast från Klarna där hon bland annat har varit ansvarig för integrationen av PriceRunners produktsök- och prisjämförelsetjänster i Klarnas app. På Froda kommer Amelie både att leda arbetet med att fortsätta utveckla företagslåneprodukten samt bolagets satsning inom embedded finance, genom affärsområdet Froda Embedded.

– Froda tickar alla boxar för mig. En stark affär med god underliggande lönsamhet och oexploaterad potential i kombination med en stor glöd som genomsyrar bolaget, säger Amelie Friedman Svanberg, CPO på Froda.

Fintechbolaget Froda, med bland annat Karl-Johan Persson och Nicklas Storåkers i ägarled, har gått starkt fram starkt på sistone. Trots en tuff kapitalmarknad lyckades bolaget säkra en värdering på 1,2 miljarder i höstas och i början av året lanserade Froda världens första kortbaserade finansieringslösning tillsammans med Visa. Under den senaste månaden har en intensiv internationell expansion inletts där Froda, genom strategiska partnerskap med Lunar och Treyd, gått in i Danmark och Storbritannien.

Froda lanserar ny företagslåneprodukt tillsammans med Lunar och Visa
June 20, 2023
Embedded
sv

Froda lanserar ny företagslåneprodukt tillsammans med Lunar och Visa

Froda lanserar sin card-based embedded lending i Danmark tillsammans med Lunar och Visa. Lanseringen följer efter en framgångsrik testperiod och målet är att göra det enklare för danska småföretag att få tillgång till finansiering till bra villkor, för att kunna säkra kapital för att driva tillväxt.

Små och medelstora företag (SMEs) utgör 99 procent av alla danska företag* och spelar en viktig roll för Danmarks ekonomi och konkurrenskraft. Trots det upplever SMEs ofta hinder när de är i behov av finansiering, vilket begränsar deras tillväxtpotential.

Därför har det svenska fintech-bolaget Froda, i samarbete med Visa, utvecklat card-based embedded lending, en ny typ av integrerad finansieringslösning som använder kortinfrastruktur för utbetalningar och återbetalningar. Lösningen erbjuds som en white-label produkt genom Froda Embedded till partners som är utgivare av Visa företagskort.

– Det började med en idé och en skiss på ett papper för över ett år sedan, och nu har det blivit verklighet tack vare partnerskapet med Visa och Lunar. Vi har haft en stark efterfrågan på lösningen bland danska entreprenörer under testperioden, vilket gör Danmark till ett naturligt nästa steg på vår resa, säger Olle Lundin, medgrundare och VD för Froda.

Processen för produkten är helt digital och genom att använda Visa kort för utbetalningar och återbetalningar kan hela låneprocessen kortas ned från de två månader som historiskt sett varit standard, till några minuter. Genombrottet säkerställer att småföretagare har tillgång till en lösning som är både snabb och effektiv när de är i behov av finansiering.

– Vi arbetar ständigt med att hitta nya, innovativa sätt att använda kortinfrastrukturen, exempelvis genom starka partnerskap. I samarbete med Froda och Lunar kan vi digitalisera hela låneprocessen och säkerställa en snabb och smidig process som gynnar småföretag, säger Philip Konopik, Regional Managing Director på Visa i Norden och Baltikum.

Card-based embedded ledning introducerades tidigare i år. Med Visas närvaro i över 200 länder erbjuder produkten en enhetlig upplevelse oavsett marknad, vilket gör den globalt skalbar. Med lanseringen på den danska marknaden blir Lunar den första partnern att implementera produkten i sitt erbjudande.

– Lunar blir först med att lansera en helt ny typ av finansiering för småföretag i Danmark. Det är enkelt att ansöka via vår app och kunderna får ett icke-bindande erbjudande inom några minuter. Dessutom erbjuder vi en attraktiv prisgaranti, vilket gör produkten konkurrenskraftig och bidrar till vårt mål att bygga den bästa vardagsbanken i Norden, särskilt för småföretag, säger Mats Persson Bergius, Sverigechef för Lunar.

Under våren fick en utvald grupp av Lunars danska kunder möjligheten att testa en betaversion av produkten. Resultaten var positiva, med över hälften av kunderna som visade stort intresse för produkten.

– Det är fantastiskt att se ett så stort intresse för produkten. Det visar att det finns ett stort behov av innovativa finansieringslösningar. Partnerskapet med Visa och Lunar har en stor potential och gör det möjligt att skala upp vårt erbjudande på fler marknader, säger Stella Snickare, VP för Froda Embedded.

Produkten kommer att vara tillgänglig för samtliga Lunars kunder i Danmark från den 20e juni. Lunar bygger den bästa vardagsbanken för privat- och företagskunder och strävar efter att underlätta företagsverksamhet i Danmark. Partnerskapet med Visa och Froda syftar till att öka finansieringsmöjligheterna, särskilt för mindre företag.

SMV Denmark: https://smvdanmark.dk/analyser/temaanalyser/smver-er-rygraden-i-dansk-erhvervsliv

Lunar
Lunar är en digital utmanarbank med målet att förenkla för konsumenter och företag att hantera sin ekonomi genom att bygga den bästa vardagsbanken i Norden. Lunar grundades i Århus och har ca 450 anställda i Köpenhamn, Århus, Stockholm och Oslo. 2019 fick Lunar danskt banktillstånd och är nu en av få banker med en nordisk bankplattform. Lunar har idag fler än 700 000 konsument- och företagskunder runt om i Norden.

Om Visa
Visa Inc. (NYSE: V) är världsledande inom digital betalning och erbjuder transaktioner mellan konsumenter, handlare, finansiella institutioner och myndigheter i över 200 länder. Vårt uppdrag är att ansluta världen genom det mest innovativa, pålitliga och säkra betalningsnätverket, vilket gör det möjligt för privatpersoner, företag och ekonomier att utvecklas. Vi tror på att ekonomier som inkluderar alla, överallt, också lyfter upp alla, överallt – och vi ser tillgänglighet som grundläggande för framtidens transaktioner. Läs mer på Visa.se.

Om Froda
Froda grundades 2015 med en tydlig idé – ge små och medelstora företag samma möjligheter att växa som stora. Med bolagets tjänst blir det smidigt och prisvärt för företagare att investera i sina idéer. Genom att digitalisera processen har Froda gjort det möjligt att hjälpa fler företag med finansiering skräddarsydd efter just deras unika verksamhet och dess behov. Ett smartare företagslån, helt enkelt.

Idag är Froda ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag och har hjälpt fler än 50 000 företag att växa. Bolaget är ett kreditinstitut som omfattas av den statliga insättningsgarantin och står under Finansinspektionens (FI) tillsyn.

Varannan svensk har företagardrömmar – ny rapport kartlägger utmaningar och drivkrafter
June 19, 2023
Reports
sv

Varannan svensk har företagardrömmar – ny rapport kartlägger utmaningar och drivkrafter

Nyföretagandet i Sverige minskar och endast 6 procent av befolkningen är idag företagare. En ny rapport framtagen av Froda visar dock att företagarpotentialen är stor. Mer än hälften av alla svenskar vill starta företag och bland yngre drömmer hela två tredjedelar om att bli företagare.

Rapporten Driv är en kartläggning över det svenska företagandet samt svenskarnas inställning till företagande, deras drivkrafter och upplevda hindren. Rapporten baseras på data från SCB och över 6500 intervjuer med svenskar genom en undersökning med Norstat. Rapporten visar att entreprenörsviljan i Sverige är stor och att det finns över 4 miljoner potentiella företagare i Sverige.

– I rapporten ser vi att det finns ett stort glapp kopplat till vilja och göra, vilket visar att Sverige missar stor potential och behöver göra mer för att främja företagande, säger Olle Lundin, vd på Froda.

De främsta drivkrafterna är kopplade till självbestämmande. Två tredjedelar vill jobba med det de själva vill, hälften vill planera sin egen tid och fyra av tio vill vara sin egen chef. Samtidigt är rädslan för att det ska påverka sin ekonomi, att misslyckas och avsaknaden av kunskap det som ses som de främsta hindren. Kvinnor anser i högre utsträckning än män att de hämmas av självförtroende, kunskap och finansiering samtidigt som män uppger att tid och familjesituation är de främsta hindren.

– Sverige måste ta tillvara på det stora intresset som finns för att driva företag, särskilt nu när vi ser att konkurserna ökar och nyföretagande minskar. Den negativa spiralen behöver brytas. Att påverkan av ekonomi är ett av de största hindren till att ta steget och bli företagare visar också att entreprenörskap fortfarande i viss mån är en klassfråga, säger Olle Lundin, vd på Froda.

Företagandet i Sverige domineras fortfarande av män, äldre och höginkomsttagare. 68 procent av företagarna är män, sju av tio företagare har en högre disponibel hushållsinkomst än genomsnittssvensken och 32 procent är 65 år eller äldre. Andelen kvinnliga företagare i Sverige är lägre än EU-snittet och trenden ser inte ut att brytas. Rapporten visar inte bara att färre kvinnor än män driver bolag idag, utan även att kvinnor är mindre benägna att vilja starta bolag.

Samtidigt visar rapporten att det finns en stor företagsamhet bland utrikesfödda i Sverige. Hela 5 procent av alla utrikesfödda i Sverige är företagare, vilket är strax under rikssnittet på 6 procent. Utrikesfödda kvinnor sticker ut och är mer företagsamma jämfört med inrikesfödda kvinnor med två inrikesfödda föräldrar.

– Tyvärr finns det fortfarande en utmaning med mångfald och inkludering i företagsvärlden. Därför är det extra glädjande att se att det finns en stor företagsamhet bland utrikesfödda, säger Olle Lundin, vd på Froda.

Rapporten visar att ekonomiska förutsättningar, en unik affärsidé och mer kunskap om företagande skulle få fler svenskar att våga ta steget att starta företag.

Läs rapporten på: https://froda.se/rapporten-dri...

Fakta från rapporten:

  • 52% av befolkningen har övervägt att starta företag.
  • 6% av befolkningen driver företag. Varav 8% av männen och 4% av kvinnorna i Sverige är företagare.
  • Främsta drivkrafterna är att kunna jobba med det man vill (63 procent), planera min egen tid (50 procent) och vara min egen chef (43 procent).
  • Fortsatt utmaning kopplat till jämställdhet där kvinnor uppger i mindre utsträckning än män att de övervägt att starta företag och är samtidigt underrepresenterade när det kommer till att vara företagare. Två tredjedelar av alla företagare är män.
  • Kvinnor och yngre företagare hålls tillbaka på grund av brist på finansiering och självförtroende.
  • Det vanligaste orosmolnet för företagare och icke-företagare var hur den egna privatekonomin och inkomsten skulle påverkas. Drygt fyra av tio skulle starta företag om pengar inte vore ett problem.
  • Andelen som övervägt att starta eget företag ökar i takt med hushållsinkomsten. Bland dem som har lägst hushållsinkomst är det 47% som övervägt att starta eget företag. Bland dem som har högst hushållsinkomst är motsvarande siffra 57%.
  • Invandringen är avgörande för att få fler företagare. Drygt var sjätte företagare i Sverige är utrikesfödd. Det är en större andel kvinnor bland de utrikesfödda företagarna jämfört med de inrikesfödda företagarna med två inrikesfödda föräldrar (35% vs. 31%).
  • Bland utomeuropeiskt födda lyfter hälften att tillgång till finansiering är ett av de största hindren.
  • En fjärdedel av Sveriges företagare finns i Stockholm och fler än hälften är verksamma i de tre storstadslänen. Andelen företagare är dock högst på Gotland och i Jämtland, där var tionde invånare är företagare (10%). Färre finns det i Blekinge, Södermanland, Västmanland, Örebro och Östergötland där endast fem procent av befolkningen är företagare.

Hur ser det svenska företagandet ut?
Av svenska befolkningen är sex procent företagare, varav 8 procent av männen och 4 procent av kvinnorna företagare. Det gör att två av tre företagare i Sverige är män.

En fjärdedel av Sveriges företagare finns i Stockholm och fler än hälften är verksamma i de tre storstadslänen. Andelen företagare är dock högst i Gotland och Jämtland, där var tionde invånare är företagare. På motsatt sida av spektrumet har vi Blekinge, Södermanland, Västmanland, Örebro och Östergötland där andelen företagare är hälften så stor och endast fem procent av befolkningen är företagare. Kvinnor och personer med utländsk bakgrund är underrepresenterade när det kommer till att vara företagare. Två tredjedelar av alla företagare är män och tre av fyra företagare är inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar.

Så här är rapporten gjord:
Rapporten Driv ges ut av Froda, och baseras på SCBs registerbaserade arbetsmarknadsstatistik (RAMS) år 2021 samt en undersökning via Norstats riksrepresentativa webbpanel som inkluderar 6 511 respondenter. Undersökningen genomfördes i februari 2023.

Företagande är en viktig del av det svenska samhället och rapporten syftar till att ge en djupare förståelse för vad som driver entreprenörer att starta företag och vilka hinder som hindrar andra från att göra detsamma.

DECORATIVE
DECORATIVE
DECORATIVE
Logo
Logotyp
Ladda ner ett paket med vår logo
Olle Lundin
Olle Lundin
Ladda ner porträtt på Olle
Ellen Freij
PR & Communications Manager
Om Froda

Froda grundades 2015 med ambitionen att omdefiniera företagsfinansiering genom att göra den mer tillgänglig och effektiv för små och medelstora företag. Froda skapar möjligheter för alla företagare, oavsett bakgrund, att förverkliga sina affärsidéer. Med hjälp av digitala processer och teknisk innovation har Froda revolutionerat låneprocessen och förkortat den från månader till minuter – med fokus på att erbjuda snabb, rättvis och inkluderande finansiering.

Idag är Froda ett av Europas snabbast växande techbolag, med stöd från investerare som Karl-Johan Persson, Nicklas Storåkers och Victor Jacobsson. 2021 inledde Froda en satsning på embedded finance och genom den har bolaget expanderat till Norden, Storbritannien och Tyskland samt ingått partnerskap med bland annat Visa, Lunar och Checkout.com. Som kreditmarknadsbolag står Froda under Finansinspektionens tillsyn. Läs mer om Froda