Press

Här hittar du de senaste nyheterna från Froda, kontaktuppgifter och press kit.
Sök
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Froda ska hjälpa europeiska banker och fintechs att nå småföretagare internationellt
September 20, 2023
Expansion
sv

Froda ska hjälpa europeiska banker och fintechs att nå småföretagare internationellt

Det svenska fintechbolaget Froda har tillsammans med Visa och Checkout.com tagit fram en ny finansieringsprodukt som riktar sig till banker och fintechs som vill stötta små- och medelstora företag. Ett segment som historiskt har varit svårt att nå, bedöma och finansiera utan tung administration, infrastruktur och lokala betalningslösningar. Produkten ger nu banker och fintechs möjligheten att expandera internationellt, utan att behöva implementera olika lösningar per marknad.

Visa möjliggör säkra och snabba realtidsöverföringar mellan olika länder, valutor och bankkunder globalt genom sin tjänst Visa Direct. Nu har denna tjänst integrerats på ett nytt sätt i ett samarbete med fintechbolaget Froda, som är specialiserat på finansiering till små- och medelstora företag, och Checkout.com som erbjuder världens främsta plattform inom betalningslösningar. Samarbetet mellan aktörerna har resulterat i en innovation som innebär en ny, pålitlig och global metod för utbetalningar av företagslån till små- och medelstora företag.

– Vi vet att implementering av lokala finanseringslösningar är en utmaning för många aktörer när de vill etablera sig på nya marknader. Med denna lösning har vi skapat en helt ny infrastruktur som är globalt gångbar. Genom att använda Visa Direct kan vi stärka vårt erbjudande inom integrerad företagsfinansering på olika marknader, och på så vis hjälpa miljontals företagare med tillväxtkapital, säger Olle Lundin, medgrundare och vd för Froda.

Finansieringsprodukten erbjuds via Froda Embedded och gör det möjligt för alla aktörer som har ett företagskort genom Visa att nu även erbjuda företagslån utan att behöva ha all infrastruktur på plats själva. Det kommer främst att underlätta för traditionella storbanker och neobanker som önskar stödja företag med kapital, men den kan även tillämpas för alla företag som tillhandahåller Visa företagskort till sina kunder.

Efterfrågan på en produkt likt denna är hög då småföretagare länge haft svårt att få tillgång till finansiering.I Europa utgör SMEs 99 procent av alla företag, sysselsätter 100 miljoner människor och står för över hälften av Europas BNP.

– Vi vill alltid hitta nya innovativa partnerskap, produkter och sätt att lösa komplexa utmaningar. Att hitta nya innovativa användningsområden för Visas kortinfrastruktur är definitivt en del av den visionen. Jag är övertygad om att detta är framtiden inom betalningar och embedded financing, säger Adel Naamneh, VP Global Strategic Revenue Growth på Checkout.com.

Till skillnad från traditionell företagsfinansiering, som oftast involverar banköverföringar och lokala implementeringar på nya marknader, möjliggör Frodas produkt realtidsöverföringar till över 200 länder. Det innebär att pengar överförs direkt mellan konton genom Visas kortnätverk. Lösningen möjliggörs genom ett partnerskap med den globala betalningsleverantören Checkout.com, som ger tillgång till Visa Direct och Visas Token-tjänsten.

– Med denna produkt introducerar vi ett helt nytt användningsområde för Visa Direct. Min förhoppning är att detta sätter en ny standard för företagslån och stärker företag över hela Europa i deras ambition att växa, säger Philip Konopik, Regional Managing Director på Visa i Norden och Baltikum.

Genom produkten kan partners erbjuda en helt digital och automatiserad kreditbedömningsprocess och kreditbeslut i realtid genom Froda. Visa Direct gör det också möjligt att göra utbetalningar utan fördröjning och minskar tiden från ansökan till utbetalning till några sekunder.

Produkten introducerades i februari 2023 och lanserades på den danska marknaden i juni samma år tillsammans med den digitala banken Lunar. Produkten erbjuds Froda Embedded-partners som är leverantörer av Visa Business Cards.

Froda värvar Brand Design Director från SEB
July 14, 2023
Recruitment
sv

Froda värvar Brand Design Director från SEB

Fintechbolaget Froda har nyligen rekryterat Albin Christiansson som Brand Design Director. Med rekryteringen förstärker Froda teamet för att vidareutveckla varumärket och den visuella identiteten.

– Vi är oerhört glada över att välkomna Albin till Froda. Han har en imponerande meritlista och har tidigare framgångsrikt arbetat med liknande roller på Forsman & Bodenfors och SEB. Vi ser fram emot att se Albin fortsätta utveckla vårt designarbete och bygga en stark visuell identitet för Froda, säger Kajsa Lundborg, CMO på Froda.

Albin Christiansson har en gedigen bakgrund inom brand design och har tidigare jobbat på Essen, Forsman & Bodenfors och SEB. På Froda kommer Albin att ansvara för utvecklingen av den visuella identiteten och varumärket samt arbeta med bolagets varumärkesstrategi.

– Froda befinner sig i en oerhört spännande fas, med nya produkter, internationell expansion och en stark drivkraft för att förbättra entreprenörers finansieringsmöjligheter. Jag är otroligt glad över att få vara en del av detta fina team och dessutom vara en del i Frodas resa, säger Albin Christiansson.

Utöver rekryteringen av Albin Christiansson har Froda under det senaste året dubblerat marknadsavdelningen och rekryterat fyra personer till teamet. Rekryteringarna inkluderar Johanna Sturk som PR & Communication Manager, Sandra Khatemi som Brand Marketing Manager, Felix Lindholm som Junior Marketing Creative, samt Johanna Bjurhammar som Growth Marketing Specialist.

Trendbrott: Behovet av att täcka oförutsedda utgifter minskar för Sveriges småföretagare
July 10, 2023
Entrepreneurship
sv

Trendbrott: Behovet av att täcka oförutsedda utgifter minskar för Sveriges småföretagare

De senaste åren har varit utmanande för många småföretagare med ökade kostnader och ett osäkert omvärldsläge. Som ett resultat har behovet att låna för att täcka upp för oförutsedda utgifter ökat. Ny statistik från företagslångivaren Froda visar dock på ett trendbrott, samtidigt som behovet att renovera och investera i maskiner ökar.

Behovet av att täcka oförutsedda utgifter har ökat bland Sveriges småföretagare de senaste kvartalen. Statistik från årets andra kvartal visar dock på en positiv förändring, för första gången på ett år minskar behovet och småföretagare investerar istället för framtiden.

– Det är positivt att se att många företag börjar investera och satsa inför framtiden igen efter en tuff period. Att behovet av att täcka oförutsedda utgifter minskar är ett gott tecken även om nivåerna är högre jämfört med för ett år sedan. Att vi ser en ökad investeringsvilja kopplat till maskiner och renoveringar indikerar att Sveriges företagare återigen har börjat blicka framåt, säger Olle Lundin, vd på Froda.

Sveriges småföretagare har valt att satsa på att förbättra effektiviteten och kvaliteten i deras verksamheter under 2023 års andra kvartal. Frodas statistik visar på en stark tillväxt inom investeringar i maskiner och renoveringar, där investeringar i maskiner har ökat med nästan 14 procent under kvartalet och renoveringar har ökat med 13 procent.

– Att investeringar i maskiner och renoveringar ökar visar att småföretagarna engagerar sig för att stärka sina verksamheter och för att möta framtida utmaningar. Något som är viktigt för att upprätthålla en konkurrenskraftig position på marknaden och säkerställa långsiktig tillväxt, fortsätter Olle Lundin.

Om statistiken
Varje kvartal sammanställer Froda statistik som visar vad svenska småföretagare investerar i det senaste kvartalet. Statistiken kommer från Frodas databaser och baseras på information om tusentals bolag.

Oförutsedda utgifter:
Jämfört med föregående kvartal: -21,8%
Jämfört med samma kvartal föregående år: 35,5%

Maskiner:
Jämfört med föregående kvartal: 13,9%
Jämfört med samma kvartal föregående år: 31,7%

Renovering:
Jämfört med föregående kvartal: 13,0%
Jämfört med samma kvartal föregående år: 8,1%

Generell likviditet:
Jämfört med föregående kvartal: 0,3%
Jämfört med samma kvartal föregående år: -10,6%

Lager:
Jämfört med föregående kvartal: -1,1%
Jämfört med samma kvartal föregående år: 8,1%

Säsongsbaserade investeringar:
Jämfört med föregående kvartal: -17,5%
Jämfört med samma kvartal föregående år: -2,5%

DECORATIVE
DECORATIVE
DECORATIVE
Logo
Logotyp
Ladda ner ett paket med vår logo
Olle Lundin
Olle Lundin
Ladda ner porträtt på Olle
Ellen Freij
PR & Communications Manager
Om Froda

Froda grundades 2015 med ambitionen att omdefiniera företagsfinansiering genom att göra den mer tillgänglig och effektiv för små och medelstora företag. Froda skapar möjligheter för alla företagare, oavsett bakgrund, att förverkliga sina affärsidéer. Med hjälp av digitala processer och teknisk innovation har Froda revolutionerat låneprocessen och förkortat den från månader till minuter – med fokus på att erbjuda snabb, rättvis och inkluderande finansiering.

Idag är Froda ett av Europas snabbast växande techbolag, med stöd från investerare som Karl-Johan Persson, Nicklas Storåkers och Victor Jacobsson. 2021 inledde Froda en satsning på embedded finance och genom den har bolaget expanderat till Norden, Storbritannien och Tyskland samt ingått partnerskap med bland annat Visa, Lunar och Checkout.com. Som kreditmarknadsbolag står Froda under Finansinspektionens tillsyn. Läs mer om Froda