Press

Här hittar du de senaste nyheterna från Froda,
kontaktuppgifter och press kit.
Sök
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Varannan svensk har företagardrömmar – ny rapport kartlägger utmaningar och drivkrafter
June 19, 2023
Studies and reports
sv

Varannan svensk har företagardrömmar – ny rapport kartlägger utmaningar och drivkrafter

Nyföretagandet i Sverige minskar och endast 6 procent av befolkningen är idag företagare. En ny rapport framtagen av Froda visar dock att företagarpotentialen är stor. Mer än hälften av alla svenskar vill starta företag och bland yngre drömmer hela två tredjedelar om att bli företagare.

Rapporten Driv är en kartläggning över det svenska företagandet samt svenskarnas inställning till företagande, deras drivkrafter och upplevda hindren. Rapporten baseras på data från SCB och över 6500 intervjuer med svenskar genom en undersökning med Norstat. Rapporten visar att entreprenörsviljan i Sverige är stor och att det finns över 4 miljoner potentiella företagare i Sverige.

– I rapporten ser vi att det finns ett stort glapp kopplat till vilja och göra, vilket visar att Sverige missar stor potential och behöver göra mer för att främja företagande, säger Olle Lundin, vd på Froda.

De främsta drivkrafterna är kopplade till självbestämmande. Två tredjedelar vill jobba med det de själva vill, hälften vill planera sin egen tid och fyra av tio vill vara sin egen chef. Samtidigt är rädslan för att det ska påverka sin ekonomi, att misslyckas och avsaknaden av kunskap det som ses som de främsta hindren. Kvinnor anser i högre utsträckning än män att de hämmas av självförtroende, kunskap och finansiering samtidigt som män uppger att tid och familjesituation är de främsta hindren.

– Sverige måste ta tillvara på det stora intresset som finns för att driva företag, särskilt nu när vi ser att konkurserna ökar och nyföretagande minskar. Den negativa spiralen behöver brytas. Att påverkan av ekonomi är ett av de största hindren till att ta steget och bli företagare visar också att entreprenörskap fortfarande i viss mån är en klassfråga, säger Olle Lundin, vd på Froda.

Företagandet i Sverige domineras fortfarande av män, äldre och höginkomsttagare. 68 procent av företagarna är män, sju av tio företagare har en högre disponibel hushållsinkomst än genomsnittssvensken och 32 procent är 65 år eller äldre. Andelen kvinnliga företagare i Sverige är lägre än EU-snittet och trenden ser inte ut att brytas. Rapporten visar inte bara att färre kvinnor än män driver bolag idag, utan även att kvinnor är mindre benägna att vilja starta bolag.

Samtidigt visar rapporten att det finns en stor företagsamhet bland utrikesfödda i Sverige. Hela 5 procent av alla utrikesfödda i Sverige är företagare, vilket är strax under rikssnittet på 6 procent. Utrikesfödda kvinnor sticker ut och är mer företagsamma jämfört med inrikesfödda kvinnor med två inrikesfödda föräldrar.

– Tyvärr finns det fortfarande en utmaning med mångfald och inkludering i företagsvärlden. Därför är det extra glädjande att se att det finns en stor företagsamhet bland utrikesfödda, säger Olle Lundin, vd på Froda.

Rapporten visar att ekonomiska förutsättningar, en unik affärsidé och mer kunskap om företagande skulle få fler svenskar att våga ta steget att starta företag.

Läs rapporten på: https://froda.se/rapporten-dri...

Fakta från rapporten:

  • 52% av befolkningen har övervägt att starta företag.
  • 6% av befolkningen driver företag. Varav 8% av männen och 4% av kvinnorna i Sverige är företagare.
  • Främsta drivkrafterna är att kunna jobba med det man vill (63 procent), planera min egen tid (50 procent) och vara min egen chef (43 procent).
  • Fortsatt utmaning kopplat till jämställdhet där kvinnor uppger i mindre utsträckning än män att de övervägt att starta företag och är samtidigt underrepresenterade när det kommer till att vara företagare. Två tredjedelar av alla företagare är män.
  • Kvinnor och yngre företagare hålls tillbaka på grund av brist på finansiering och självförtroende.
  • Det vanligaste orosmolnet för företagare och icke-företagare var hur den egna privatekonomin och inkomsten skulle påverkas. Drygt fyra av tio skulle starta företag om pengar inte vore ett problem.
  • Andelen som övervägt att starta eget företag ökar i takt med hushållsinkomsten. Bland dem som har lägst hushållsinkomst är det 47% som övervägt att starta eget företag. Bland dem som har högst hushållsinkomst är motsvarande siffra 57%.
  • Invandringen är avgörande för att få fler företagare. Drygt var sjätte företagare i Sverige är utrikesfödd. Det är en större andel kvinnor bland de utrikesfödda företagarna jämfört med de inrikesfödda företagarna med två inrikesfödda föräldrar (35% vs. 31%).
  • Bland utomeuropeiskt födda lyfter hälften att tillgång till finansiering är ett av de största hindren.
  • En fjärdedel av Sveriges företagare finns i Stockholm och fler än hälften är verksamma i de tre storstadslänen. Andelen företagare är dock högst på Gotland och i Jämtland, där var tionde invånare är företagare (10%). Färre finns det i Blekinge, Södermanland, Västmanland, Örebro och Östergötland där endast fem procent av befolkningen är företagare.

Hur ser det svenska företagandet ut?
Av svenska befolkningen är sex procent företagare, varav 8 procent av männen och 4 procent av kvinnorna företagare. Det gör att två av tre företagare i Sverige är män.

En fjärdedel av Sveriges företagare finns i Stockholm och fler än hälften är verksamma i de tre storstadslänen. Andelen företagare är dock högst i Gotland och Jämtland, där var tionde invånare är företagare. På motsatt sida av spektrumet har vi Blekinge, Södermanland, Västmanland, Örebro och Östergötland där andelen företagare är hälften så stor och endast fem procent av befolkningen är företagare. Kvinnor och personer med utländsk bakgrund är underrepresenterade när det kommer till att vara företagare. Två tredjedelar av alla företagare är män och tre av fyra företagare är inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar.

Så här är rapporten gjord:
Rapporten Driv ges ut av Froda, och baseras på SCBs registerbaserade arbetsmarknadsstatistik (RAMS) år 2021 samt en undersökning via Norstats riksrepresentativa webbpanel som inkluderar 6 511 respondenter. Undersökningen genomfördes i februari 2023.

Företagande är en viktig del av det svenska samhället och rapporten syftar till att ge en djupare förståelse för vad som driver entreprenörer att starta företag och vilka hinder som hindrar andra från att göra detsamma.

Froda expanderar internationellt – går in i Storbritannien
June 1, 2023
Embedded
sv

Froda expanderar internationellt – går in i Storbritannien

Fintech-bolaget Froda har visat stark tillväxt de senaste åren. I höstas blev bolaget värderat till 1,2 miljarder kronor och sedan starten har Froda lånat ut över 6,5 miljarder kronor. Nu tar bolaget nästa steg i sin tillväxtresa när de expanderar till Storbritannien. Expansionen sker genom partnerskapet med Treyd och innebär att Froda finns på fem marknader: Storbritannien, Norge, Danmark, Finland och Sverige.

I december presenterade Froda ett partnerskap med Treyd med syftet att göra tillväxtfinansiering enklare och mer flexibel för handlare som importerar och säljer fysiska produkter, genom att erbjuda finansiering av lagerinköp. I en situation där många handlare står inför utmaningar som likviditetsbrist, ökade kostnader och logistikproblem möjliggör lösningen mellan Froda och Treyd förbättrad förutsägbarhet, skalbarhet och flexibilitet i slutprodukten genom smarta kreditalgoritmer, data och teknisk integration.

– Internationell expansion har länge varit ett av våra huvudsakliga mål. Hittills har expansionen fokuserats på Norden, nu tar vi nästa steg ut i Europa. Vi befinner oss i en omvärldssituation som gör det ännu viktigare för handlare att få tillgång till flexibel finansiering. Med denna lösning vill vi göra det enklare för företagare att frigöra viktigt tillväxtkapital, säger Olle Lundin, vd på Froda.

Historiskt har företagsfinansiering varit svårt att få tillgång till på grund av långa väntetider, fysiska möten och tidskrävande administration. Froda grundades med syftet att förändra detta och därmed bidra till ett mer jämställt och inkluderande näringsliv, där företag får kapital för att växa genom helt objektiv och digital bedömning.

Sedan starten 2015 har en av målsättningarna varit att expandera internationellt för att kunna hjälpa ännu fler företagare globalt. Ett steg i den riktningen är att expandera tillsammans med partners. Under 2020 tillsatte bolaget ett affärsområde med fokus på embedded finance, där partnerskapet med Treyd är ett exempel. Utöver Treyd har Froda partnerskap med bland annat Lunar, Yabie och Worldline, och lanserade en card based embedded lending produkt med Visa tidigare i år.

– Med vår Embedded financing produkt kan vi hjälpa tillväxtbolag att erbjuda sina kunder flexibla finansieringslösningar genom en enkel API integration. Partnerskapet med Treyd innebär att vi kan hjälpa varandra att skala upp och göra vår finansieringslösning tillgänglig för många fler handlare. Vi har redan lanserat produkten i Sverige, Norge och Danmark och ser fram emot att se hur produkten mottas i Storbritannien, säger Stella Snickare, VP Froda Embedded.

Om Treyd
Treyd är ett fintechbolag som hjälper handlare växa genom att sälja först och betala leverantören senare. Med enkel och smidig finansiering av varuinköp kan företag få rabatt, frigöra rörelsekapital för investering i tillväxt samt använda billigare och grönare logistik. Treyd har 57 medarbetare med huvudkontor i Stockholm och kontor i London och Kairo. treyd.io

Om Froda
Froda grundades 2015 med en tydlig idé – ge små och medelstora företag samma möjligheter att växa som stora. Med bolagets tjänst blir det smidigt och prisvärt för företagare att investera i sina idéer. Genom att digitalisera processen har Froda gjort det möjligt att hjälpa fler företag med finansiering skräddarsydd efter just deras unika verksamhet och dess behov. Ett smartare företagslån, helt enkelt.

Idag är Froda ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag och har hjälpt fler än 50 000 företag att växa. Bolaget är ett kreditinstitut som omfattas av den statliga insättningsgarantin och står under Finansinspektionens (FI) tillsyn.

Oförutsedda utgifter fortsätter att vara en utmaning för Sveriges småföretagare
April 5, 2023
Reports
sv

Oförutsedda utgifter fortsätter att vara en utmaning för Sveriges småföretagare

Ny statistik från kreditmarknadsbolaget Froda visar att makroläget fortsätter att påverka Sveriges småföretagare. Under årets första kvartal ökar behovet att täcka upp för oförutsedda utgifter. Men trots tuffa tider går det att se en försiktig optimism, och småföretagare fortsätter att investera i lager och maskiner. Samtidigt minskar renovering och säsongsbaserade investeringar.

Höjda räntor, stigande elpriser, fler konkurser och rådande inflation fortsätter att påverka Sveriges småföretagare. Behovet att täcka upp för oförutsedda utgifter har ökat under de senaste sex månaderna och trenden fortsätter även under årets första kvartal. Kategorin har ökat med 3,3 procent jämfört med tidigare kvartal och 51,5 procent jämfört med samma period föregående år. Det tyder på att omvärldsläget fortfarande är utmanande för Sveriges småföretagare, och att det är svårt att planera för framtiden.

– Det senaste året har på många sätt varit en utmaning för Sveriges företagare, med allt ifrån ökade konkurser och kostnader, vilket vi tydligt ser i statistiken. Behovet av tillgång till likviditet för att täcka oförutsedda utgifter har blivit ännu viktigare, säger Olle Lundin, vd på Froda.

Trots det utmanande omvärldsläget går det att se en försiktig optimism bland Sveriges småföretagare som fortsätter att investera i lager och maskiner. Kategorin inköp av lager har ökat med 11,2 procent jämfört med tidigare kvartal och 46,7 procent jämfört med föregående år. Kategorin inköp av maskiner har ökat med 2,5 procent jämfört med tidigare kvartal och 22,7 procent jämfört med samma period föregående år.

– Just nu står vi inför ett tufft omvärldsläge som påverkar många delar av samhället, och företagarna är definitivt en av dessa. Därför är det glädjande att se att företagare fortsätter att investera i sina bolag och planera för framtiden, trots ökade kostnader och ett svårförutsägbart omvärldsläge, avslutar Olle Lundin.

Om statistiken:
Varje kvartal sammanställer Froda statistik som visar vad svenska småföretagare investerar i det senaste kvartalet. Statistiken kommer från Frodas databaser och baseras på information om tusentals bolag.

Oförutsedda utgifter
Jämfört med tidigare kvartal: 3.3%
Jämfört med tidigare år: 51,5%

Inköp av lager
Jämfört med tidigare kvartal: 11,2%
Jämfört med tidigare år: 46,7%

Inköp av maskiner
Jämfört med tidigare kvartal: 2,5%
Jämfört med tidigare år: 22,7%

Renovering
Jämfört med tidigare kvartal: -9,8%
Jämfört med tidigare år: 9,3%

Generell likviditet
Jämfört med tidigare kvartal: -2,6%
Jämfört med tidigare år: -4,9%

Investering inför nästa säsong
Jämfört med tidigare kvartal: -7,5%
Jämfört med tidigare år: 7,1%

DECORATIVE
DECORATIVE
DECORATIVE
Logo
Logotyp
Ladda ner ett paket med vår logo
Olle Lundin
Olle Lundin
Ladda ner porträtt på Olle
Johanna Sturk
PR & Communications Manager
Om Froda

Froda grundades 2015 med ett tydligt syfte – demokratisera tillgången till finansiering och ge små och medelstora företag samma möjligheter att växa som stora. Med hjälp av digitala processer och teknisk innovation har bolaget kortat låneprocessen från månader till minuter och gjort det enkelt för företagare att investera i sina idéer.

Idag är Froda ett av Sveriges snabbast växande techbolag, med en värdering på 1.7 miljarder SEK och välkända investerare som Karl-Johan Persson, Nicklas Storåkers och Victor Jacobsson bland ägarna.

2021 lanserade Froda en strategisk satsning på embedded financing och genom den har bolaget expanderat till Norden, Storbritannien och Tyskland samt ingått partnerskap med bland annat Visa, Lunar och Checkout.com.

Froda är ett kreditmarknadsbolag som står under Finansinspektionens tillsyn.

Läs mer om Froda