Jenny Wessblad Hårdh har alltid haft ett engagemang för mänskliga rättigheter och arbetade i över ett decennium på Utrikesdepartementet med frågor som rör internationell rätt. När hon fick sonen Alexander föddes även ett annat engagemang. Det för barn, barns utveckling, hälsa och mat. Då hon inte kunde hitta näringsrik och ekologisk färdigmat valde hon att laga sonens mat själv. Under mammaledigheten med andra sonen Philip bestämde sig sedan Jenny och hennes man Robert att starta det barnmatsföretag de själva saknade och Alex&Phil såg dagens ljus 2015.
Satsning har burit frukt och Alex&Phil har lyckats med något som många barnmatsföretag har försökt sig på men misslyckats med – att etablera ett nytt varumärke i en kategori som domineras av stora multinationella jättar och bli det självklara valet för föräldrar som värnar om vad deras barn stoppar i sig. Bolaget har vuxit stadigt sen starten och har tagit andel efter andel på den svenska barnmatsmarknaden. Idag finns de förutom i butikshyllan hos alla de stora återförsäljarna i Sverige, även i resten Norden och på vissa ställen i Asien. De drivs av att göra saker på riktigt som förbättrar för deras kunder och fokus på hållbarhet har varit självklart från start.
"Vi startade Alex&Phil för att skapa det vi själva saknade till våra barn. Naturligt näringsrik mat till barn som faktiskt smakar gott och som är riktig mat."
Det krävs alltid ett visst mått av mod för att starta företag. Men att lämna en framgångsrik karriär för att utmana stora multinationella företag kräver en rejäl skopa. Det var dock precis vad Jenny Wessblad Hårdh gjorde när hon grundade Alex&Phil. Idag har det som en gång började hemma i hennes kök kommit att bli ett mångmiljonbolag.
"Vi hade en affärsidé som vi trodde tillräckligt mycket på för att våga satsa och vi har aldrig tvivlat på vårt mission eller koncept. Det har förstås varit uppförsbacke ibland, men då gäller det att vara ihärdig och ta i ännu mer för att lösa de utmaningarna som dyker upp. Du behöver testa din idé om du drömmer om att förändra och att göra skillnad för att se om den håller. Men framför allt gäller det att våga tro och satsa på sig själv."
Hur ser framtidsplanerna ut?
"Förutom att ta marknadsandelar i fler länder ska vi göra en större satsning på e-handel direkt mot konsument. Men vi har även vår starka innovationslinje där vi kontinuerligt utvecklar nya produkter. Vi ska helt enkelt fortsätta att utveckla vårt koncept och våra produkter för att även i framtiden vara ledande gällande näringsinnehåll och avsaknaden av tillsatser och onödigt vatten."
Vad fick er att välja Froda?
"Froda har förstått den speciella situation som tillväxtbolag ofta befinner sig i och inte minst den tidsbrist som de flesta företagare har. Det är en stor affärsfördel med så snabb och effektiv hantering av finansiering som Froda erbjuder."
Froda grundades 2015 med ett tydligt syfte – demokratisera tillgången till finansiering och ge små och medelstora företag samma möjligheter att växa som stora. Med hjälp av digitala processer och teknisk innovation har bolaget kortat låneprocessen från månader till minuter och gjort det enkelt för företagare att investera i sina idéer.
Idag är Froda ett av Sveriges snabbast växande techbolag, med en värdering på 1.7 miljarder SEK och välkända investerare som Karl-Johan Persson, Nicklas Storåkers och Victor Jacobsson bland ägarna.
2021 lanserade Froda en strategisk satsning på embedded financing och genom den har bolaget expanderat till Norden, Storbritannien och Tyskland samt ingått partnerskap med bland annat Visa, Lunar och Checkout.com.
Froda är ett kreditmarknadsbolag som står under Finansinspektionens tillsyn.