2024 från ett företagsperspektiv

2024 från ett företagsperspektiv
När 2024 summeras kan vi konstatera att det varit ett utmanande men också lärorikt år för Sveriges småföretagare. Med höga räntor, stigande kostnader och förändrade kundbeteenden har det krävts anpassning för att hänga med i utvecklingen. Samtidigt har det funnits ljusglimtar i form av nya möjligheter tack vare digitalisering och en ökad medvetenhet om vikten av lokal närvaro. Här är en tillbakablick på de mest betydelsefulla trenderna under 2024 och några tankar om vad som kan vara bra att ha med sig in i 2025.

Trender som formade 2024


Fortsatta ekonomiska utmaningar
Höga räntor och det allmänna ekonomiska läget satte press på företagare från flera håll och gjorde 2024 till ett tufft år för många. Särskilt inom sektorer som bygg- och handels kämpade många företagare med minskad efterfrågan. Samtidigt går det att blicka framåt med mer optimism än på flera år. Inflationen har stabiliserats och räntorna har börjat sjunka. Det kommer gynna företag både i termer av minskade finansieringskostnader, men även ökad efterfrågan när ekonomin börjar återhämta sig.

Ny teknik ger nya möjligheter
AI gick från att vara en trend till att faktiskt bli ett verktyg som underlättar för företagare. Det finns idag en rad AI-verktyg som kan hjälpa företagare att automatisera arbetsuppgifter, effektivisera processer och till och med skapa material. För företagare innebär det inte bara nya möjligheter, utan AI kan hjälpa till att frigöra både tid och energi i en hektisk vardag.

Hållbarhet fortsätter att vara viktigt
Under 2024 fortsatte kunder att prioritera företag som tar ansvar för hållbarhet – både socialt och miljömässigt. För småföretagare innebar det att en tydlig hållbarhetsstrategi inte bara var ett sätt att göra gott, utan även en affärsmässig nödvändighet. Att arbeta med hållbarhet är även ett sätt att säkra upp företaget för framtiden, då det är sannolikt att det kommer ställas högre krav även på mindre företag i framtiden kopplat till hållbarhetsarbete.

Omvärldshändelser gynnade det lokala
En omvärld med handelshot, oroligheter och ökad kundmedvetenhet ledde till att återkomsten av det lokala blev en trend under året som gått. Kunder kom att uppskatta personliga möten och företag med lokal förankring. Något som gjorde sociala medier, storytelling och närvaro i lokalsamhället till viktiga verktyg för att bygga förtroende och lojalitet.

Att tänka på inför 2025
Även om 2025 i mångt och mycket ser ut att bli ett bättre år för Sveriges företagare går det att dra lärdom från året som gått, för att bygga för framtiden.

Bygg buffertar och var flexibel: När tiderna nu förhoppningsvis blir bättre är det bra att börja bygga upp företagets buffert. På så sätt kan du vara bättre rustad ifall det blir tuffare tider igen.


Böja använda ny teknik om du inte redan gör det: AI och andra digitala lösningar kan som sagt hjälpa dig att effektivisera verksamheten, och har du inte testat verktygen som numera finns är det god tid att göra det. Det kan ge ditt företag nya möjligheter och frigöra tid för dig som du kan lägga på att utveckla verksamheten.


Var proaktiv: När kunderna nu börjar komma tillbaka är det bra att vara ute i god tid med din planering för att kunna vinna marknadsandelar under året. Gör därför din research
och börja bearbeta kunderna istället för att vänta och hoppas att de kommer till dig.

Tänk på it-säkerheten: Hotet från hackerattacker och bedrägerier växer, och både företag och privatpersoner drabbas i allt större utsträckning. Är företagets it-säkerhet inte helt på plats? Då är 2025 året att agera! Ta kontroll och läs mer på säkerhetskollen.se.


2024 har visat att småföretagare är påhittiga och motstridiga när tiderna blir tuffare. Genom att vara nära kunderna, utnyttja tekniska möjligheter och satsa på hållbarhet kan du skapa förutsättningar för framgång i 2025.

Hjälpte detta dig?
Kände du att du fick informationen du sökte efter i denna artikeln?
Tack!
Något gick fel