Froda hyllar företagsmammor på mors dag
Mors dag brukar innebära en flod av kampanjer som hyllar mammor eller uppmanar till köp av presenter. I år väljer svenska fintech-bolaget Froda att skifta perspektiv – och hylla ”mammor till företag”.
Sverige ligger under EU-snittet för andelen kvinnliga entreprenörer, enligt en nyligen publicerad rapport av Tillväxtanalys. Knappt en tredjedel av alla nystartade företag i Sverige grundas av kvinnor. Även tillgången till finansiering är dyster läsning för kvinnliga företagare, som bara får 1 procent av riskkapitalets investeringar enligt Dagens Industris årliga granskning.
Det är något svenska fintech-bolaget Froda vill förändra med ett företagslån som inte tar hänsyn till kön, utan enbart granskar företagets ekonomi med hjälp av smarta algoritmer. Inför årets mors dag har Froda valt att utmana de typiska mors dag-budskapen med en kampanj som hyllar kvinnor som grundat företag.
– Sverige behöver fler kvinnliga förebilder och entreprenörer. Med vår film vill vi belysa fördomar kring kvinnor på ett kreativt sätt och skifta fokuset till ett annan typ av skapande och mödraskap, säger Kajsa Lundborg, CMO på Froda.
I kampanjfilmen syns tre framgångsrika kvinnliga entreprenörer när de berättar om mödraskapets toppar och dalar, sömnlösa nätter, tvivel, utvecklingssprång och framgångar, innan den avslutas med budskapet ”Inte alla bebisar är barn”.
Medverkar i kampanjen:
- Jenny Wessblad Hårdh, grundare av Alex&Phil Barnmat
- Niyat Kassa, grundare av modebolaget Kasa Studios
- Assall Delavaran, grundare av tandvårdskedjan Dentsmile