Framgångssagor

Inspireras av våra kunder och deras verksamheter
Sök
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Blomsterringen
12/10/2023
Inköp
Likviditet

Blomsterringen

Erica och Richard Skalleberg är floristparet som driver blomster- och inredningskedjan Blomsterringen med två butiker i Stockholm och en e-handel. De kommer båda två från blomsterfamiljer – Ericas pappa var den som grundade Blomsterringen en gång i tiden och Richards familj har grossistverksamhet – men hade olika vägar in i företagandet. Erica började jobba i butiken efter studenten och köpte den av sin pappa fem år senare 2008. Richard anslöt 2015 och de har kört på tillsammans sen dess.

"Jag hade ingen tanke på att det skulle bli blomsterbranschen för mig, utan sökte mig till marknadsföring efter universitetet. Men efter att vi träffats började jag åka till butiken efter jobbet och hjälpte Erica med allt möjligt. Så småningom började jag arbeta med varumärke och kulturgrejer och sen dess har vi jobbat ihop", säger Richard.

We Got Them
4/7/2023
Lager
Inköp

We Got Them

Att jobba med det du brinner för är något de flesta vill och att bygga ett företag kring sin passion är något många människor drömmer om. En som har lyckats är William Roosmark. Med hårt arbete, driv och en passion för sneakers har han byggt upp We Got Them – och resan har bara börjat. 

Efterfrågan på limiterade sneakers har fullkomligt exploderat de senaste åren och i kölvattnet av det har en ny typ av företag börjat växa fram – andrahandsförsäljare. För den driftige finns det pengar att tjäna och utvecklingen drivs av unga entreprenörer med okonventionella metoder. Istället för att upprätta officiella relationer med varumärkena de säljer, letar de med ljus och lykta upp skor som sålt slut överallt, för att sedan sälja dem vidare. William Roosmark såg utvecklingen och har byggt sitt företag kring att ha skorna som alla vill ha, men som ingen kan få tag på.

"Vi specialiserar oss på att sälja sneakers från populära och eftertraktade varumärken. Skorna är svåra att få tag på då de släpps i begränsad upplaga med enorm hype och därför säljer de slut snabbt i alla butiker. Men vi letar upp exemplar i nyskick på andrahandsmarknaden och säljer vidare till konsumenter som inte lyckades köpa skorna när de släpptes."

Nordic Stretch Tents
17/5/2023
Säsongsplanering

Nordic Stretch Tents

Kärleken förde Jeandre Le Roux till Sverige men kärleken till Sydafrika fick henne och maken Daniel Ramström att starta företag ihop. Med mod, hårt arbete och passion har de tagit Nordic Stretch Tents från garaget hemma i Halmstad till att bli marknadsledande inom stretchtält i Sverige. Det som en gång började som ett sätt att hålla kontakten med hemlandet har idag vuxit till ett framgångsrikt familjeföretag.

Som namnet antyder erbjuder Nordic Stretch Tents strechtält, glampingtält och diverse andra lösningar för ytor av olika storlekar för att väderskydda både stora och små tillställningar. Tälten tillverkas i Sydafrika innan de skickas med båt till Sverige. Företaget har vuxit för varje år som gått sen starten och förutom verksamheten i Halmstad har de även hunnit med att öppna ett Stockholmskontor under fjolåret.

"När jag flyttade till Sverige ville jag starta ett företag som gav oss en koppling till, och anledning att, åka tillbaka till Sydafrika kontinuerligt. Jag märkte att det inte var lika vanligt med stretchtält som hemma. Det fanns bara en liten aktör i Stockholm och när vi kontaktade honom visade det sig att han ville sälja verksamheten. Så vi bestämde oss för att köpa företaget."

Alex&Phil
14/9/2022
Investering

Alex&Phil

Jenny Wessblad Hårdh har alltid haft ett engagemang för mänskliga rättigheter och arbetade i över ett decennium på Utrikesdepartementet med frågor som rör internationell rätt. När hon fick sonen Alexander föddes även ett annat engagemang. Det för barn, barns utveckling, hälsa och mat. Då hon inte kunde hitta näringsrik och ekologisk färdigmat valde hon att laga sonens mat själv. Under mammaledigheten med andra sonen Philip bestämde sig sedan Jenny och hennes man Robert att starta det barnmatsföretag de själva saknade och Alex&Phil såg dagens ljus 2015.

Satsning har burit frukt och Alex&Phil har lyckats med något som många barnmatsföretag har försökt sig på men misslyckats med – att etablera ett nytt varumärke i en kategori som domineras av stora multinationella jättar och bli det självklara valet för föräldrar som värnar om vad deras barn stoppar i sig. Bolaget har vuxit stadigt sen starten och har tagit andel efter andel på den svenska barnmatsmarknaden. Idag finns de förutom i butikshyllan hos alla de stora återförsäljarna i Sverige, även i resten Norden och på vissa ställen i Asien. De drivs av att göra saker på riktigt som förbättrar för deras kunder och fokus på hållbarhet har varit självklart från start.

"Vi startade Alex&Phil för att skapa det vi själva saknade till våra barn. Naturligt näringsrik mat till barn som faktiskt smakar gott och som är riktig mat."

Dentsmile
14/9/2022
Investering

Dentsmile

Efter att ha genomfört drömutbildningen möttes Assall Delavaran av ett arbetsliv som inte riktigt svarade upp till förväntningarna hon hade. Assall och hennes partner Alexander, som även han är tandläkare, hade idéer om hur en tandläkarklinik skulle se ut och ville utmana det normala i en bransch som till stor del lever kvar i gamla traditioner. Ur detta föddes idén till Dentsmile – en tandvårdskedja där varje klinik ägs och drivs av tandläkare och som erbjuder bra, modern och trevlig vård till de allra bästa priserna. 

För att få det att gå ihop de första två åren hade Assal kvar sin tandläkartjänst parallellt med att hon och Alexander drev sin egen klinik. Idag har Dentsmile vuxit till fyra kliniker som omsätter mångmiljonbelopp. De var först i Sverige med att lansera ett franchisekoncept inom tandvård och siktar nu på att ta klivet utomlands och bli en internationell tandvårdskedja. Drivkraften har varit att kunna erbjuda fantastisk tandvård och service till ett pris som är tillgängligt för alla.

"Vi kände så starkt för att skapa någonting nytt som motsvarade vad vi tyckte att tandläkaryrket kunde vara. Vi hade vår affärsidé som vi trodde på, började tänka kring varumärke och bestämde oss för göra det själva istället."

DECORATIVE
DECORATIVE
DECORATIVE