Här delar några restaurangägare med sig av sina tips, bla. Sam Williamson och Tony Macaroni som äger Glasgow Restaurant och Scott Wars, ägare till Tap House Grill i USA. Oavsett om vi pratar Manhattan, Båstad eller Sveg – en restaurang är en restaurang. Och här kommer tips från några av de som lyckats. Låt er inspireras!
Gäster är mest intresserade av vad andra gäster tycker
”Vi sprider gästernas instagram-inlägg om oss på vår egen hemsida eftersom vi vet hur viktiga de är.”
Sam Williamson, Glasgow Restaurant
Fem procent av omsättningen till marknadsföring
”Vi lägger i snitt fem procent av omsättningen på marknadsföring. Under perioder när det är extra viktigt att restaurangen är full blir det mer och andra perioder är det mindre.”
Tony Macaroni, Glasgow Restaurant
Syns på sociala medier – det är där kunderna finns
”Vi gör oftast ett inlägg på vår Facebook-sida om dagen och ibland blir det två. Vi berättar också om kampanjer i Facebook-annonser.”
Scott Wars, ägare till Tap House Grill, USA.
Samla mailadresser till trogna kunder
”Trogna kunder får e-mail om kampanjer, erbjudanden och event. Ibland uppmuntrar vi dem bara att få måndagen att kännas som en lördag genom att komma till oss.”
Scott Wars, ägare till Tap House Grill, USA.
Superlokala annonser ger mest valuta för pengarna
”Lokaltidningar, bloggar och Facebook-annonser som når människor i vårt område fungerar. Vi ser också till att synas på baksidan av kvittot hos vår lokala teater.”
Nat Miller, ägare till Gabrielas restaurang, New York