
Försäljningen är inte lika jämn under året, det vet vi. Framför allt november och december kan vara tuffa månader till exempel för den som inte erbjuder julbord. Men det finns goda möjlighet att locka restauranggäster även under lågsäsong. Här får du tips på investeringar i din restaurang som hjälper dig öka försäljningen!
Investera i en ännu trevligare helhetsupplevelse för dina kunder
Att gå på restaurang handlar inte bara om att bli mätt, det ska kännas trevligt och vara en positiv upplevelse. Gästerna får gärna känna sig extra omhändertagna och att din restaurang erbjuder det lilla extra. Det behöver inte alltid innebära stora investeringar. Ibland kan små förbättringar göra stor skillnad. Kanske är det dags för nya fräscha servetter, nya hängare i entrén, bättre musik, en lekhörna för de små, läsglasögon vid menyn eller en lyxig tvål och lotion tillsammans med snittblommor på toaletten? För dig som vill investera lite mer kanske det handlar om att köpa in en ny ugn eller annan utrustning för att kunna laga rätterna som gästerna längtar efter.
Är du intresserad av att investera i din restaurang? Läs mer här.
Har du valt rätt meny?
En vanlig fälla är att erbjuda för många rätter vilket gör det svårt att erbjuda hög kvalitet samtidigt som man behöver många olika råvaror. Satsa istället på några få rätter med hög kvalitet. Har du svårt att välja vilken linje du ska gå på kan du fundera över om det finns något särskilt kök som många gäster gillar: italienskt, libanesiskt eller husmanskost? Det finns också enorma mängder trender när det gäller mat och behov av specialkost som du kan behöva uppfylla. Många väljer t.ex. bort gluten eller mejeriprodukter och försöker att äta nyttigt – särskilt perioden innan jul. Annat som kan spetsa till menyn är att skapa en lokal förankring eller varför inte döpa en rätt efter en stamkund?
Investera i marknadsföring för att få bra fart in i andra halvåret
Månaden efter semester är skral för de flesta och det innebär högre konkurrens när det gäller vilka restauranger gästerna faktiskt väljer. Många söker på nätet och därför är det viktigt att inte glömma de digitala kanalerna. Finns din restaurang med på Google? Det kostar ingenting att registrera dig på “Google my business” och om du kan be ett par gäster att ge dig ett bra omdöme så ger det dig en stor fördel. Många som söker på Google eller Google Maps väljer att titta på restauranger som har flera stjärnor först. Kanske är det också dags att investera i en Adwords-kampanj för att se till att din restaurang syns vid flera sökningar? Hur ser det ut på din Facebooksida? Har du bra inbjudande bilder? Ber du dina kunder att recensera dig? En positiv recension (eller negativ för den delen) kan vara det som avgör om det blir din restaurang som vinner kampen om gästernas hjärtan – och magar. Du kanske kan skicka erbjudanden till stamkunder eller hålla en temakväll för att skapa nya stamkunder? Quiz är en populär aktivitet som kan dra många till din restaurang!
Froda älskar småföretagare och vill hjälpa dig att växa och må bra. Läs mer om vårt enkla företagslån på froda.se/företagslån