Det finns många olika vägar att gå för att se till att dina kunder är lojala. Nedan listar vi några sätt att säkerställa att du gör tillräckligt för att förtjäna dina kunder, snarare än dina konkurrenter.
Skaffa ett CRM-system
Ett CRM-system, Customer Relations Management-system, kan vara enkelt eller avancerat. Det kan vara något du köpt för dyra pengar med en rad olika funktioner, eller så är det ett exceldokument där du på enklast möjliga sätt sparar data om dina kunder på ett systematiskt sätt. Det viktiga är att du har ett system och att du jobbar med informationen du lagrar där.
I ett bra CRM-system kan du dels spara uppgifter om unika kunder och dels kategorisera dem för att till exempel skicka ut skräddarsydda erbjudanden segmenterade efter målgrupp. Har du till exempel kunder som bara köper när det är rea? Har du kunder som intresseras av det nyaste på marknaden? Desto mer relevant informationen är dina kunder mottager från dig, desto mer relevant är du i deras ögon och desto mer förtroende känner de för dig. Lägg gärna dessutom tid på att följa upp hur dina erbjudanden presterar och hur dina kunder upplever dem för att säkerställa att du använder ditt CRM-system så effektivt som möjligt.
Påminn om att du finns
Grunden i allt relationsbyggande är att påminna om att du finns. Vilka metoder som är bäst att använda för dig beror på vilken typ av verksamhet du bedriver. Ett konsultföretag som säljer tjänster måste jobba på ett annat sätt än en dagligvaruhandel, men oavsett är det klokt att kontinuerligt bearbeta kunder med olika metoder.
Ditt CRM-system är ett stöd här. Om du har en bilhandel och en kund privatleasat en bil i tre år så är det klokt att se till kunden, i god tid innan perioden går ut, mottager en påminnelse om att förnya sitt kontrakt alternativt ett erbjudande på ett annat kontrakt.
Du kan även genomföra mer generella utskick som är relevanta för samtliga kunder, exempelvis julhälsningar och nyhetsbrev gällande din verksamhet.
Belöna trogna kunder
Har du återkommande kunder är det alltid en god idé att belöna dem på något sätt för att upprätthålla deras gillande av dig. De som köper mycket och ofta bör få större rabatter och en mer personlig kommunikation. Satsa gärna också på, om det är lämpligt, att bjuda in storkunder på olika events.
Vilken väg som är rätt att gå för dig som företagare beror på en mängd saker, bland annat vilken bransch du är verksam inom, dina konkurrenter och vad dina kunder värderar. Lägg tid på att förstå hur dina kunder tänker och utvärdera vad som skiljer dina återkommande kunder från de som väljer bort dig efter en tid.