Efter en kritisk period i Josefin Landgårds liv fyllt av stress, sömnlösa nätter och en tuff separation, upptäcktes möjligheten att skapa hudvårdsprodukter med CBD. Kärlek vid första droppen enligt Landgård och medgrundare Stina Lönnqvist. Idag går MANTLE i bräschen för att revolutionera hudvård i Europa.

Hej Josefin och Stina, berätta lite om MANTLE.
Josefin: MANTLE blev till under en kritisk period i mitt liv. Flera startup-resor, två barn och en tuff separation ledde till månader av stress och sömnlösa nätter. Att jag just då skulle upptäcka CBD kändes som ödet – det var kärlek vid första droppen. Kort därefter mötte jag min medgrundare, Stina, entreprenör och varumärkesstrateg. Tillsammans bestämde vi oss för att starta MANTLE – en ny generation professionell hudvård.
Stina: Vårt mål är att modernisera synen på CBD och slå oss fram på en full marknad genom att lyfta växtens effekt och fördelar inom hudvård. Med ett starkt kvinnodominerat team och rebellisk anda vill vi med MANTLE omdefiniera synen på skönhet.
Vad gjorde ni innan ni startade MANTLE, och vad fick er att ta steget?
Josefin: Vi har både gått på Handelshögskolan i Stockholm, men med 10 års mellanrum. Det tror jag gör att vi har samma grundkompetens men olika infallsvinklar och specialiteter. Jag har varit på flera startups innan, varav det mest kända nog är som medgrundare till KRY. Och Stina är riktigt vass på varumärken och marknadsföring, så vi kompletterar varandra bra.
Stina: Vi träffades på ett event och började prata, sedan tog vi en lunch som blev längre än vanligt och vi bestämde oss för att jobba ihop. Vi hade båda upptäckt CBD och tanken på att skapa ett globalt skönhetsvarumärke med den här nya ingrediensen kändes väldigt roligt och lockande.
Vad är det bästa med att driva eget?
Josefin: Det bästa med att driva eget är friheten att skapa. Och att få se vad ett team kan åstadkomma med hårt arbete och talang.
Stina: Ja, håller helt med. Det finns inget bättre än att jobba tillsammans med andra motiverade och grymma människor.

Ni lanserade bara för några år sedan och nu finns era produkter i badrumsskåp över hela Sverige och även utomlands. Hur har resan hit sett ut?
Josefin: Fartfylld! Att MANTLE finns i badrumsskåp över hela Sverige är otroligt roligt. MANTLE har precis lanserats på Le Bon Marché i Paris och vi har mycket spännande på gång både i Paris och London, men såklart även i Sverige.
Stina: Resan har såklart även innehållit en rad olika utmaningar. Den största utmaningen med att driva MANTLE har varit CBD och regleringen kring den. Samtidigt som få höjer på ögonbrynen inför CBD i USA är det fortfarande lite kontroversiellt i Europa. Men det är också väldigt roligt och utmanade att vara trailblazers i en ny bransch.
Vad är det svåraste med att driva eget?
Josefin: Att varje dag bjuder på en ny utmaning, eller tio. Bygga bolag handlar om att överkomma utmaningar och ju fler man klarat av, desto större värde på bolaget, generellt. Att driva MANTLE är en ynnest. Vi har ett otroligt team, uppbackning av en fantastisk styrelse och ägare samt ett härligt community som är våra kunder. Det är klart att det är en massa jobb men jag är så glad att det är mitt jobb.
Vilka är era bästa tips till någon som funderar på att starta eget och satsa på sin idé?
Stina: Att våga köra! Det viktigaste är egentligen att man tror på sin egen idé och våga ta klivet ut. Det svåraste är oftast att gå från idé till verkställande. Sedan är det otroligt viktigt att snabbt omge dig med människor som kompletterar dig och dina kompetenser som kan hjälpa dig att förverkliga din vision. Det behöver inte vara anställda eller en medgrundare, utan kan vara rådgivare, vänner, investerare, mentorer eller andra förebilder.