När man kommit en bit på vägen kan det vara dags att se över sin logotyp, även som småföretagare. Kommunicerar loggan det som du vill att ditt företag ska stå för? Känner kunderna igen den och står den ut tillräckligt från konkurrenterna? Logotypen är företagets kostym, säger Camilla Kvarnström som arbetat som grafisk formgivare i 25 år och sedan 10 år driver Ckform (www.ckform.se). Den ska andas ditt företags tjänster och särskilja dig från konkurrenterna.
Här får du tips från expert Camilla om vad du som småföretagare bör tänka på när du behöver skapa en ny logotyp.
Less is more
Lyckade loggor är rena och tydliga samtidigt som de förmedlar ditt företags personlighet, menar Camilla. Misslyckade logotyper är ofta krångliga. Många företag gör felet att försöka vilja få in för mycket information på liten yta. Viktigt är också att logtypen kan hänga med länge utan att kännas omodern.
Tänk klassiskt och sobert så håller kommunikation längre. Chanel är ett exempel på en logotyp som fortfarande känns fräsch. Coca-Cola är ett annat exempel.
Inte alltid billigast att göra själv
Det kostar mycket pengar och tid att ändra en logotyp. Många småföretagare vill göra allt själva för att spara pengar. Men oftast är det smartast att göra det som du är bäst på och köpa in tjänster. Att ta fram en logga är en kreativ resa som bäst sker i nära samtal mellan formgivare och företag.
Camillas fyra bästa råd för en lyckad logotyp:
- Less is more. Misslyckade logotyper är ofta för krångliga eller komplicerade.
- Lyckade logotyper är ofta rena och tydliga samtidigt som förmedlar en personlighet.
- Tänk sobert och klassiskt så håller logotypen längre.
- Logotypen ska sticka ut från konkurrenternas kommunikation. Lägg den bredvid dina komkurrenters loggor och jämför.
Det kan också vara värt att testa en av de nya digitala AI tjänsterna för att hitta din nya logga som tex logojoy.com eller smashinglogo.com, om inte annat så är det rätt kul!
Lycka till med dig logotyp!