Storytelling innebär att använda sig av historieberättande för att marknadsföra ditt företag på olika sätt. Det handlar om att ge ditt företag en personlighet och leverera information på ett mer levande och intressant sätt.
Från början handlar berättandet om att skapa en historia med en kontext och ett sammanhang för att hjälpa mottagare att lättare minnas den. Våra gamla sagor var från början läxor man ville lära ut och då gav man dem liv genom en målande historia för att de skulle fortsätta att berättas. Samma teknik kan användas för att hjälpa ditt företag att bli ihågkommet och omtyckt. Det finns en mängd andra skäl till att använda storytelling:
- Du ger ditt företag en personlighet
- Du skapar starkare band till din målgrupp
- Du får ett rikare innehåll på din sajt
- Du ökar chanserna för att besökare kommer ihåg dig och kommer tillbaka
- Du underlättar för målgruppen att berätta för andra om ditt företag
Hur skapar du en historia?
Alla har en historia. Varför startade du ditt företag? Vad gjorde du innan? Vad var det du ville förändra? Hur gjorde du att för att kunna starta? Vem var din första kund? När visste du att du ville driva eget företag? Vilka misstag har du gjort? Vilka stunder kommer du ihåg med glädje? Hur hjälper du dina kunder? För att skapa din egen historia behöver du börja med att ställa dig själv massa frågor.
Börja med att svara på; vad är syftet? Vem ska läsa den? Och vilken bild vill du förmedla? Svaren på de här frågorna ger dig ett bättre fokus när du skriver ned berättelsen. Sedan ska du använda dig av din och företagets egna historia. Alla tusen frågor du kan komma på. När startades företaget? Hur har resan sett ut och varit? Vad är unikt för dig och ditt företag? Vad bryr du dig extra mycket om? Vad vill du aldrig aldrig ge upp – då kan du lika gärna ge upp företaget?
När du skriver berättelsen ska du försöka att vara målande i ditt språk. Använd känslor och skapa en plats och situation där någonting händer. Med det menar vi att istället för att bara stapla information ska du sätta ihop den. Till exempel istället för att skriva:
- Froda startades 2015. Idag jobbar 20 personer heltid hos oss.
Kan du skriva:
- En varm vårdag i maj 2015 vaknade en idé hos oss att någon borde hjälpa fler företagare att lyckas med att utveckla sina verksamheter. Vi var själva så trötta på att inte få hjälp av banken som småföretagare. Sedan dess har vi vuxit så det knakar och idag är vi 20 passionerade människor som arbetar på Froda!
Tips för att lyckas i din storytelling
Det finns många knep och metoder för att skapa en bra story. Här är fyra element att börja jobba med.
- Öppna och stäng ”nyfikenhetsgapet”
”Tänk om jag berättade för dig att din inkomst kan tredubblas på bara 4 veckor?” Du kanske tycker att den frågan känns överdrivet och orimligt, men den väcker ändå tillräckligt med nyfikenhet för att du ska vilja fortsätta läsa. Och det är precis det som är meningen, att skapa så mycket nyfikenhet så att du köper dig tid av läsaren. Tid att berätta din hela historia och vad du faktiskt kan hjälpa till med. Var inte rädd för att ta i, bara du kan förklara eller återkoppla till det på något sätt senare i texten (stänga nyfikenhetsgapet)
- Använd VAK – visuell, audio och kinestetiska element
Psykologer använder VAK—visuell, audio och kinestetiska element för att försätta en person i ett visst tillstånd eller upplevelse. När vi skapar en bild baserad på känslor och erfarenheter så aktiveras delar av vår hjärna så att vi uppfattar det som att det faktiskt har hänt. Därför är det så mycket starkare att kommunicera en upplevelse än fakta. Fyll din historia med visuella beskrivningar, hur saker låter och uppfattas.
- Problem och lösning
Oavsett om du vill sälja en dammsugare eller dema en produkt online, så är det här två traditionella storytelling element som du inte vill missa. Beskriv problemet som din kund har och som du hjälper till att lösa. Presentera sedan lösningen så som en av dina nöjda kunder hade berättat den.
- Tala till ”mitt bättre jag”
Vi drivs av våra drömmar. Att bli bättre som personer, nå våra mål och få ett bättre liv. Vad drömmer dina kunder om att uppnå? Använd det i kommunikationen, hur du hjälper dem att bli ”sitt bättre jag”. Den personliga bilden och önskan att vara en miljöhjälte och räddare av miljön räcker tex. för vissa för att vilja köpa en Tessla.
När ska du använda storytelling?
Storytelling kan du använda i alla sammanhang där du berättar om ditt företag för någon annan. På din webbplats har du alla möjligheter att leverera storytelling för att berätta om företaget. Du kan också fråga dina kunder om de skulle vilja göra ett litet uttalande på din sajt. På det sättet får du hjälp av andra personer med att berätta din historia. Ett annat tillfälle att använda din story är förstås när du själv möter kunder ansikte mot ansikte. Din story kan helt enkelt komma in i alla delar där du säljer eller berättar om ditt företag!
Froda hjälper småföretagare att finansiera investeringar så att deras företag kan frodas. Vi har utvecklat ett enkelt företagslån som är helt digialt, så att du slipper allt krångel med banken. Vill du veta mer om Froda? Här hittar du en kort film med en av våra grundare. Vill du ha flera tips om hur du och ditt företag kan utvecklas? Välkommen till vår blogg!