Så får du mer fart på butiksförsäljningen! Så får du mer fart på butiksförsäljningen! Många tror att butiksdöden är kommen, men det stämmer faktiskt inte. 33% av den nordiska befolkningen föredrar fortfarande att handla i fysisk butik. Här tipsar vi om hur du kan locka in dem i höst! Ja, det är sant. Vissa, eller rättare sagt ganska många, skandinaver föredrar fortfarande att handla i fysisk butik. Siffrorna avslöjas i Retailbarometern som betalföretaget Adyen står bakom. I ett pressmeddelande ger de ett smakprov på resultaten av barometern och det står klart att hela 33% fortfarande föredrar att handla i fysisk butik. De som föredrar att handla online visar sig bara vara 25% och resterande föredrar varken det ena eller det andra. Det här är såklart strålande nyheter för alla butiksägare. Men en utmaning kvarstår… Hur ska du locka dem? Tre saker du bör bli bättre på Enligt Retailbarometern finns det specifika anledningar till att kunderna vill handla i fysisk butik istället för online. Här nedan listar vi just de anledningarna och vad du kan göra för att förhöja de upplevelserna för kunden: Möjlighet att kunna testa och känna på produkterna: Många av kunderna uppskattar att få känna på och testa sakerna de ska köpa. Så beroende på vad du säljer kan du ge kunderna den möjligheten på olika sätt. Om du till exempel säljer kläder i din butik kan du se till att det finns provrum med bra speglar. Om du säljer olika prylar eller till exempel köksprodukter kan en god idé vara att ställa fram visningsexemplar. Alltså ta ut dem ur förpackningarna och ställ fram dem så att kunden kan lyfta, vrida och vända på dem. Jämföra färg och material: Hela 50% av dem som föredrar att handla i butik gör det för att de vill kunna jämföra färger och material. Här kan du jobba vidare på det vi tipsade om i punkt ett. Ge information om materialet och föreslå färgkombinationer. Skapa upplevelsen av olika färger och material. En extra schysst sak att göra är att berätta för kunden hur man hanterar materialet på bästa sätt. Kunna få produkten direkt och undvika tid och kostnad för leverans: Denna punkt talar för sig själv. När vi vill ha en sak vill vi ha den på en gång. Se till att ha bra koll på ditt lager. Att de vanligaste storlekarna och färgerna finns inne. Om en vara inte finns, föreslå en annan färg eller någonting liknande. Bli duktig på att ställa frågor som gör att du förstår vad personen är ute efter, då är det enklare att rekommendera någonting riktigt bra. Om varan skulle behöva beställas, se till att säkerställa kunden att du gör beställningen omgående och kommer se till att den kommer i hand/hennes hand så fort som möjligt! Behöver du lite extra pengar för att kunna sätta fart på julhandeln? Ansök enkelt här så får du en offert inom ett par timmar. Hoppa på kampanj-tåget Ett bra och väldigt praktiskt knep för att öka sin försäljning är att hoppa på olika kampanjer. Det kan motivera kunderna och göra det roligare att handla. Vi listar tips på bra kampanjer att använda här: Black Friday Black Friday kommer från USA från början men har spridit sig världen över. Den infaller dagen efter thanksgiving i USA och i år är det den 23 november. Då kan du passa på att ge rabatt på olika produkter och glöm inte bort att skylta om i tid i butiken och dina fönster! Julkalender Under december månad kan du passa på att skapa en julkalender. Varje dag fram till julafton kan du ge en rabatt på en ny produkt. Det gör det roligt för kunderna att komma tillbaka och skapar nyfikenhet på vilken produkt som är rabatterad härnäst. Säsongs-kampanj Nu är hösten här och även vintern snart. Vi är i en tid när vi vill mysa, hålla oss varma och uppdatera både hem och garderob. Skapa olika erbjudanden för säsongsbetingade saker som vinterjackor, mössor, plädar, lyktor mm i höstens vackra färger. Eller praktiska julklappar. Vill du veta fler tips på hur du kan hjälpa din butik eller ditt företag? Se till att få Froda News till din email eller spana in vår blogg här! Lycka till med handeln!