Den amerikanska shoppinghögtiden Black Friday är startskottet för julhandeln i USA och har nu blivit oerhört populär i Sverige! I år inträffar Black Friday den 23 november (motsvarigheten för e-handel är Cyber Monday) och ger butiksägare ett gyllende tillfälle att öka försäljningen med specialerbjudanden och rabatter!
Ett exempel på ett företag som var tidigt ute med en Black Friday kampanj i Sverige är Elgiganten. Här är ett exempel på hur det såg ut 2014 och här kan du se hur de laddar upp inför det här året.
Oavsett om du förbereder dig inför en särskild kampanj på Black Friday eller bara vill öka försäljningen före jul, så vill vi dela med oss av 6 beprövade tips för att öka försäljningen inför jul!
1. Presentkort & rabattkodernas högtid!
Kan du erbjuda ett presentkort? Presentkort är en räddning för den kund som vet ungefär vilken typ av present man vill ge men inte exakt vad som skulle passa. Det visar statistiken också: hela 65 procent av alla gåvor som köptes 2016 var faktiskt presentkort! Presentkort är generellt sett en bra affär eftersom de garanterar ett framtida köp i just din butik. Men glöm inte att tydligt skriva att det inte gäller för rabatterade varor så du slipper bli besviken över för låga marginaler i januari.
Vilka varor är mest populära under årets övriga månader? De kommer troligtvis vara populära även inför julhandeln och självklart ska du se till att det finns plats för dem på hyllorna! Genom att t.ex. erbjuda en rabatt, gärna rabatt kod /kupong om du säljer online, kan du se till att impopulära varor lämnar lagret till förmån för mer populära.
2. Välj en vara som sticker ut!
Det kan vara en god idé att komplettera dina ”storsäljare” med ovanliga eller speciella varor som kunderna inte hittar någon annanstans. Varför då? Jo, för då hittar nya kunder din butik när de söker efter en väldigt specifik vara, och ofta åker andra populära storsäljare neri korgen samtidigt. Genom att ha ett litet antal unika varor kan du på det sättet attrahera nya kunder, även för dina ”storsäljare”.
3. Kundkvällar ger en extra push
Kundkvällar är ofta ett uppskattat och roligt sätt att kicka igång julsäsongen! Ett förslag på tema kan vara att prata om en aktuell trend eller nyhet, kanske presentera en ny design samtidigt som du bjuder på förfriskningar och ge specialpriser på några utvalda varor (eller rabatt på hela sortimentet för den som är givmild). Du får fin kontakt med dina kunder och de får en anledning att komma utöver att handla: umgås med medföljande vänner, få inspiration och en trevlig kväll! Det kommer dem att komma ihåg nästa gång de behöver någonting som du säljer.
4. Planering, budget och marknadsföring
Gör en budget (läs även ”Hur du gör en enkel budget”). Ta en titt på tidigare års försäljning och se över vilka behov du kommer att ha över de kommande högtidshelgerna. Samtidigt som du behöver se till att du har tillräckligt av dina mest populära varor på hyllan, ska du akta dig för att ta in för mycket varor. Du vill ju inte ha ett lager fullt av varor efter att högsäsongen är slut, eller känna att du inte kan göra den där kampanjen som hade varit perfekt för att boosta din försäljning!
Digital marknadsföring är ett effektivt sätt att driva trafik och ger valuta för pengarna om man gör det på rätt sätt. Börja testa med en liten budget och följ upp resultatet (provat Google Analytics?). Se till att du finns i Google maps när kunder letar efter en butik som din! (lägg in din butik i Google business). För att attrahera nya kunder är Google Adwords utmärkt (läs även ”Hur du kommer igång med Adwords). Glöm inte bort sociala medier som Facebook och Instagram där du även kan rikta din annonsering mot målgrupper, tex de som liknar de som redan besöker din hemsida idag, som bor på en viss plats, har ett visst yrke eller intresse mm.
För att synas hos befintliga eller redan intresserade kunder kan en mailkampanj göra tricket! Bra anledningar för att kontakta befintliga kunder är till exempel att informera om produktnyheter, en ny trend eller erbjuda en liten gåva nästa gång de handlar.
Mycket lycka till med din julförsäljning!
/Froda