Bedrägerier över telefon, post och internet händer dessvärre allt oftare i vårt samhälle. Vanligtvis utger sig avsändaren för att komma från någon organisation som du normalt skulle lita på, till exempel pensionsmyndigheten eller din bank. Just därför är det ganska lätt att tro på det och ge ut sina personuppgifter och koder.
Mobilt BankID är fortfarande ett relativt nytt sätt att legitimera sig på men används av allt fler företag. Det har därför blivit vanligare att blufföretag ber dig att legitimera dig med ditt Mobilt BankID. Här listar vi saker som är viktiga att tänka på när du identifierar dig med Mobilt BankID för att undvika att bli lurad!
Hur fungerar Mobilt BankID
Innan vi berättar vad du ska tänka på när du använder ditt Mobila BankID börjar vi med att berätta hur det fungerar. Du kommer igång med Mobilt BankID genom att ladda ner appen på din telefon (det gör du på AppStore, Google Play eller Windows Store, beroende på vilken telefon du har). Sedan går du in på din banks hemsida. Alla banker har en sida där det finns instruktioner om hur du beställer ett Mobilt BankID från din bank. Du får en aktiveringskod banken som du knappar in i Mobilt BankID-appen. När du sedan har ditt Mobila BankID väljer du en personlig kod som du använder varje gång du legitimerar dig. Ett Mobilt BankID fungerar alltså som en digital legitimation.
Tips för att slippa bli lurad
När du väl har ditt Mobila BankID kan du sköta legitimering online, på distans och slippa administrativt krångel. Du behöver inte skriva ut saker på papper, underteckna, posta och vänta på svar, eller åka till ett kontor för att legitimera dig. Det sparar oss massor med tid och möjliggör många fantastiska digitala tjänster. Som tex enkla och bra företagslån, bokning av flyg och resor eller smidig skattedeklaration mm. Men eftersom Mobilt BankID likt alla personuppgifter är personliga är det viktigt att använda det med försiktighet.
Här listar vi några saker att tänka på när du ska legitimera dig digitalt för att säkerställa att du inte blir lurad:
- Ring tillbaka. Undersök alltid noggrant vem du blir kontaktad av. Om du är osäker, be att få ringa tillbaka till företaget och gå via växeln, innan du identifierar dig med Mobilt BankID. Då vet du att du har kommit rätt.
- Aldrig personuppgifter i epost. Mobilt BankID, kortföretag eller banker kontaktar dig aldrig för att be om personliga uppgifter i ett email, tex att du ombeds skriva ditt personnummer eller koder i ett email. Om du får ett mail av någon som säger sig vara din bank, se till att syna vilken mailadress mailet kommer ifrån och hur URL:en ser ut om du klickar på någonting. Ser det likadant ut om du går till din bank den vägen du brukar? Om du misstänker att ett mail är från en bedragare kan du maila abuse@bankid.com så undersöker BankID det. Efter du mailat det till dem var noga med att slänga det från din inkorg.
- Inte ens till nära och kära! Om du blir kontaktad i sociala medier av en person som du känner, som på något sätt ber om dina personuppgifter eller koder – lämna aldrig ut dem ändå! Det händer att privatpersoners konton på sociala medier blir hackade och att deras nära och kära blir kontaktade och ombedda att hjälpa dem på olika sätt.
- Kontrollera mottagaren i appen. När du använder Mobilt BankID var noga med att läsa instruktionerna i appen. Det står nämligen alltid tydligt vem det är du legitimerar dig mot. Se till att namnet på mottagaren stämmer överens med den du tänkt legitimera dig mot.
- Aktivera notiser i appen. Till slut kan du aktivera notiser som gör att du ser om någon hämtar ett nytt Mobilt BankID i ditt namn via appen.
Om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri – spärra ditt Mobila BankID, gör en polisanmälan och kontakta din bank. Mer information om Mobilt BankID och hur du ska tänka kring säkerheten hittar du här.
Hur Froda använder Mobilt BankID
Froda kan erbjuda enkla och bra företagslån genom att sköta hela låneprocessen digitalt. Du slipper allt administrativt krångel och ditt företag blir rättvis bedömt och får en chans att låna pengar till bra villkor, även om banken säger nej. Detta kräver att identifiering sker via Mobilt BankID. Genom att du identifierar dig med Mobilt BankID låter du oss se och verifiera att du är du så att vi betalar ut pengarna till rätt företag. Du ger oss även tillåtelse att se företagets transaktioner på ditt företagskonto, så att du slipper skicka in transaktionsunderlag manuellt. Vi får alltså se samma saker som när du gör ett manuellt utdrag från din bank och skickar till oss. Anledningen till att vi behöver se transaktionshistoriken är för att kunna göra en rättvis kreditbedömning så att du kan få ett bra pris på ditt lån och pengarna på kontot så snabbt som möjligt.
Vill du veta mer om hur vi använder Mobilt BankID eller hur du kan ansöka om företagslån digitalt? Kontakta oss!