E-postmarknadsföring kan innebära lite olika saker. Det kan vara allt ifrån nyhetsbrev med artiklar och kundcase till korta tips eller erbjudanden. Vad det än är för dig så behöver det börja med två saker – ett medgivande och ett verktyg.
Ett medgivande från den du ska skicka till (ett krav sedan den nya lagen GDPR trädde ikraft i maj 2018). Och ett bra och enkelt verktyg för att kunna skicka email automatiskt till en större grupp mottagare. Det enklaste sättet att få ett medgivande är att starta en kundklubb, där kunden säger ja tack till att få erbjudanden och information från dig. Om du har en e-handel har du troligtvis redan ett medgivande på plats i samband med köpet. Det du inte ska göra är att marknadsföring dig till mottagare på maillistor som du köper. Det uppfattas som spam och ger ofta väldigt dålig effekt. Vi rekommenderar att du istället börjar bygga upp långvariga relationer med de som varit i kontakt med dig. Om du inte redan är igång med automatiska effektiva emailutskick så tipsar vi här om tre populära verktyg!
Mailchimp
Mailchimp är en plattform för marknadsföringsutskick via mail. Där kan du lägga in dina kontakter, skapa ett kreativt mail och sedan skicka ut det till alla samtidigt. Det är väldigt smidigt och helt gratis upp till en viss nivå. Med ett gratiskonto kan du ha upp till 2000 prenumeranter och skicka upp till 12 000 mail i månaden. För dig som är småföretagare fungerar det alldeles utmärkt. Skulle du vilja utöka finns det två uppgraderingar av abonnemang som kostar från cirka 90 kr/månaden och 1800 kr/månaden. För att sätta igång med Mailchimp kan du följa de här stegen:
Starta ett konto
Du börjar enkelt med att starta ett konto på Mailchimp. Det gör du genom att fylla i din mailadress, användarnamn och lösenord. När kontot är skapat får du verifiera det via din mail och sedan fylla i andra uppgifter som företagsnamn, adress, om du har en egen maillista och lite andra detaljer.
Skapa en lista
Sedan vill Mailchimp att du ska skapa en lista med kontakter. Det kan du göra genom att importera en färdig lista med mailadresser om du har en. Men skulle det vara så att du inte har någon lista ännu gör det inget. På Mailchimp kan du nämligen få en länk som personer kan använda för att skriva upp sig på din utskickslista.
Designa ett mail
Efter detta kan du börja skapa ditt mail och för att göra det enklare har Mailchimp olika mallar du kan använda om du skulle vilja!
Skicka mailet till din lista
När du sedan är färdig kan du skicka ut ditt mail till din lista. Om du skulle vilja se hur det ser ut på mailen kan du skicka ett testutskick till din egen mail först.
Du hittar mer information om hur Mailchimp fungerar här.
Get a Newsletter
Get a Newsletter liknar på många sätt Mailchimp i processen av att skapa en mailkampanj. Upplägget på hemsidan är något enklare och mer användarvänligt än Mailchimp. All information finns dessutom på svenska till skillnad från Mailchimp som bara finns på engelska. Även prissättningen ser annorlunda ut. Get a Newsletter är gratis upp till 100 kontakter och 500 mail per månad. Det betyder att gratiskontot på Mailchimp tillåter dig att skicka fler mail per månad än Get a Newsletter. Däremot har Get a Newsletter många fler prismöjligheter än både Rule och Mailchimp som har tre olika abonnemang. Du hittar prisbilden för Get a Newsletter här.
Mer information om hur Get a Newsletter fungerar hittar du här
Hubspot
Hubspot är ett marketing automation verktyg som har många funktioner för marknadsförare. Hubspot började som ett emailverktyg med har vuxit snabbt med flera funktioner för att hjälpa företag att skapa relationer med sina besöka och generera kunder till sin business. Hubspot är relativt enkelt att använda och har en mycket välfungerande chat och hjälpsektion. Även om du inte är redo att börja använda Hubspot rekommenderar vi att du tar en titt i deras bibliotek. De har massor av bra artiklar, exempel och tips på sk. ”best-practice” – hur man bäst gör för att få effekt av sin email markandsföring. Hubspot har även ett CRM system (customer relations management system) som är bra för att hålla ordning på dina företagskontakter och kunder.
Du kan börja gratis med Hubspot email tjänst (priset sätts beroende på antal kontakter du vill kunna skicka email till). Även CRM delen är kostnadsfri till en början (beroende av hur många kunder du har).
Läs mer om Hubspot här.
Rule
Den sista e-postmarknadsföringstjänsten vi tänkte tipsa om är Rule. Likt både Mailchimp och Get a Newsletter är det en väldigt användarvänlig tjänst som snabbt och enkelt skapar snygga mailutskick till dig. Rule hjälper dig dessutom att skapa personliga layouter baserat på ditt företag och er grafiska profil. Du har möjligheten att testa Rule gratis i 30 dagar men efter det tillkommer det kostnader. Då har Rule tre olika abonnemang som kostar olika mycket; 99 kr/m, 495 kr/m eller 3395 kr/m.
Läs mer om Rule här.
Har du fler funderingar kring hur du kan investera i din verksamhet? Spana in vår blogg här!