KUNDCASE:
Det har knappast undgått någon att bröderna Joakim och Jonas
Wiklander och NHL-stjärnan Mika Zibanejads restaurangkedja Brödernas har vuxit så det knakar de senaste åren. I en tid då stora delar av restaurangsverige har gått på knäna har det poppat upp nya Brödernas restauranger överallt i landet. Men hur gick det till när bröderna Wiklander gick från att arrangera lagfester till att driva en franchisejätte som värderas till nästan 1 miljard kronor?
Med högkvalitativa hamburgare och pizzor, gjorda från grunden på bra råvaror, har Brödernas kommit att ta Sverige med storm och bli en av restaurangsveriges stora framgångssagor. När de slog upp portarna till Brödernas Lidingö i början av oktober var det kedjans 50:e restaurang i Sverige (de har även två stycken i Marbella, Spanien) – blott tre år efter Brödernas grundades.
Bröderna Joakim och Jonas Wiklander hade drivit restaurang tillsammans i nästan ett decennium när de tog över lokalen vid Liljeholmskajen som i februari 2018 kom att bli Brödernas första restaurang. Succen var ett faktum redan från start, och när nästa brödrapar – NHL-stjärnan Mika Zibanejad och hans bror Monir Kalgoum – klev in som delägare ett år senare hade antalet restauranger redan vuxit till fyra stycken.
Allt började med att vi körde lagfester, vilket gjorde att vi kom in på studentfester. Och då tänkte vi: varför ska vi sätta alla studentfester hos andra krögare om vi skulle kunna sätta dem hos oss själva?
Joakim Wiklander, VD och grundare Brödernas
Med ytterligare ett brödrapar med på resan fortsatte Brödernas att skörda framgångar under 2019. Antalet restauranger fortsatte att växa och arbetet med att ta fram ett franchisekoncept för att ta konceptet ut i landet initierades. Våren 2020 var det dags för att sätta planerna till verket och Brödernas vände sig till Froda för att få hjälp med finansiering för expansion och resten är historia. Trots en pandemi som i stort sett lamslagit hela restaurangbranschen har Brödernas stått stadigt och fortsatt att växa och restaurangerna är nu fler än 50 till antalet samtidigt som de fortsätter att ha högt uppsatta mål och blicka framåt.
Man har lärt sig så mycket under resans gång i och med att ingen ju är kock i grunden, eller ens bartender eller hovmästare. Utan vi har ju ’learnt by doing’ och på så sätt har vi gjort i princip alla fel man kan göra. Men det är en styrka vi har nu att vi har fått lära oss den hårda vägen.
Jonas Wiklander, marknadschef och grundare Brödernas
Var Brödernas står om ytterligare att år kan bara framtiden utvisa, men om företagets historia har lärt oss något är det att förverkligandet av drömmen att öppna en restaurang på Manhattan nog inte är allt för långt borta.
Här kan ni läsa mer om Brödernas.
Tillväxt tillsammans med Froda
Tillgång till bra finansiering vid rätt tidpunkt är av största vikt, särskilt för växande företag, och det är där som ett företagslån kommer in i bilden. Vår data visar nämligen att Frodas kunders omsättning växer med i snitt 25 % under en tolvmånadersperiod från det att de tagit sitt första lån hos oss. Läs mer om hur ett företagslån kan driva tillväxt i ditt företag.