Att starta företag och satsa på sin idé kräver alltid ett visst mått av mod. Men att lämna en framgångsrik karriär på utrikesdepartementet för att utmana stora multinationella företag genom att skapa det barnmatsföretag man själv saknade kräver en rejäl skopa. Det var dock vad Jenny Wessblad Hårdh gjorde när hon grundade Alex&Phil. Och det som en gång började hemma i Jennys kök har idag kommit att bli ett mångmiljonföretag.
Jenny Wessblad Hårdh har alltid haft ett djupt engagemang för mänskliga rättigheter och arbetade i över ett decennium på Utrikesdepartementet med frågor som rör internationell rätt. När hon fick sonen Alexander föddes även ett annat engagemang, nämligen för barn, barns utveckling, hälsa och mat. Då Jenny inte kunde hitta näringsrik och ekologisk färdigmat till Alexander valde hon att laga sonens mat själv. Men under en utlandsresa upptäckte hon den barnmaten som hon saknade i Sverige – barnmat som smakade som riktig mat och som hon själv skulle kunna tänka sig att äta – och det var på den vägen som idén kom till. Under mammaledigheten med andra sonen Philip bestämde sig sedan Jenny och hennes man Robert att starta det barnmatsföretag de själva saknade och Alex&Phil (namngett efter sönerna Alexander och Philip) såg dagens ljus.
Vi startade Alex&Phil för att skapa det vi själva saknade till våra barn. Naturligt näringsrik mat till barn som faktiskt smakar gott och som är riktig mat, säger Jenny Wessblad Hårdh.
Vi startade Alex&Phil för att skapa det vi själva saknade till våra barn. Naturligt näringsrik mat till barn som faktiskt smakar gott och som är riktig mat.
Med naturligt näringsrik mat utan tillsatser har Alex&Phil kommit att bli det självklara valet för småbarnsföräldrar som värnar om vad deras barn stoppar i sig. Företaget har vuxit stadigt varje år sen starten 2015 och har tagit andel efter andel på den Svenska barnmatsmarknaden. Idag finns Alex&Phil i butikshyllan hos alla de stora återförsäljarna i Sverige, och de har även tagit klivet ut på fem ytterligare markander på två kontinenter. Förutom de klassiska barnmatsklämmissarna rymmer sortimentet smoothies, grötar, färdigmåltider och en rapsolja speciellt framtagen för barn. Innovation har varit en del av Alex&Phils DNA sen starten och de drivs av att göra saker på riktigt, som de tror på och som förbättrar för deras konsumenter. Att även ha ett fokus på hållbart företagande med omtanke för både planet och människor var även det självklart från start.
Även om Alex&Phil har vuxit år för år, har resan precis som för de flesta företagare inte alltid varit spikrak. Det är något du måste vara beredd på om du funderar på att starta företag, menar Jenny. Du måste våga tro på dig själv och att du ska klara av de utmaningar du kan komma att ställas inför.
Vi hade en affärsidé som vi trodde tillräckligt mycket på för att våga satsa och vi har aldrig tvivlat på vårt mission eller koncept. Däremot har det förstås varit uppförsbacke ibland, men då gäller det att vara ihärdig och ta i ännu mer för att lösa de utmaningarna som dyker upp. Du behöver testa din idé om du drömmer om att förändra och att göra skillnad, så att du vet att den håller. Men framför allt gäller det att våga tro och satsa på sig själv.
Satsning har burit frukt för Jenny och Alex&Phil har lyckats med något som många barnmatsföretag har försökt sig på men misslyckats med – att etablera ett nytt varumärke i en kategori som domineras av stora multinationella jättar. Framtiden ser ljus ut för företaget och planen är att lägga i ytterligare en växel och fortsätta att växa starkt både i Sverige och utomlands.
Vi kommer fortsätta att ha stark tillväxt i befintliga kanaler och sortiment. Men vi har även vår starka innovationslinje där vi kontinuerligt utvecklar nya produkter som är marknadsledande när det gäller innehåll och näring.
För företagare som är i behov av finansiering när de står inför en liknande tillväxtresa som Alex&Phil rekommenderar hon att vända sig till Froda för att få en partner med förståelse för deras utmaningar.
Froda har förstått den speciella situation som tillväxtbolag ofta befinner sig i och inte minst den tidsbrist som de flesta entreprenör har. Det är en stor affärsfördel med så snabb och effektiv hantering av finansiering som Froda erbjuder.