Black Friday har kommit att bli omåttligt populärt i Sverige likt massa andra delar av världen. Som återförsäljare är det generellt en god idé att hoppa på liknande kampanjtåg för att öka sin försäljning med jämna mellanrum. Men numera håller ju alla på med Black Friday, hur lyckas man då? För att göra det så tydligt som möjligt tipsar vi delvis om hur du kan göra om du driver en fysisk butik och sedan om hur du kan göra med en onlinebutik.
Oavsett om du driver en fysisk butik, onlinebutik eller både ock behöver du vara förberedd. Det lyckas du med genom att göra en plan och en beräkning. Eftersom konkurrensen är så hög under Black Friday rekommenderar vi att du sätter dig ner ett bra tag i förväg och räknar på hur generös du kan vara. Nedan kommer vi att tipsa om bra strategier att använda, men innan du väljer strategi behöver du undersöka vad du har råd med.
Tips för dig som har en butik
Satsa på merförsäljning
Genom att jobba med merförsäljning kan du öka genomsnittsvärdet för varje kund. Några som är experter på merförsäljning är McDonalds. Varje gång kassörerna tar emot en beställning frågar de snabbt om gästen vill ha en plusmeny eller pommes frites till? För att lyckas med merförsäljning är det bra att observera vad det är kunden köper. Köper personen skor kanske det är passande att fråga om den behöver strumpor, eller varför inte skoputs?
Bjuda på gratisvaror
En annan sak du kan göra i butiken under Black Friday är att välja ut ett sortiment av varor som du kan ge bort gratis. Sedan kan du sätta olika pristak för kunderna som avgör vilken summa de måste uppnå för att få varan gratis. På det sättet uppmuntrar du de kunder vars summor ligger i närheten av pristaket att handla lite mer.
Satsa på bästsäljare eller att tömma lagret
Beroende på vad ditt mål med Black Friday är finns lite olika vägar att gå. Om du har ett lager som du inte blir av med är Black Friday ett ultimat tillfälle att rea ut dem varorna. Men, skulle du vilja utnyttja Black Friday för att locka nya kunder och skapa lite buzz runt butiken kan du satsa på att rea ut utvalda bästsäljare.
Skapa evenemang i butiken
För att locka kunder till butiken kan det vara bra att gör det du kan för att stå ut lite. Istället för att bara rea ut varor kan du skapa olika typer av evenemang i butiken. Bjud på lite smått och gott att äta och dricka och mingla med besökarna.
Tips för dig som har en e-handel
Gratis frakt
Ett enkelt knep för en onlinebutik, förutom att erbjuda rabatter på varor, är att bjuda på frakten. Många väljer bort mindre köp för att frakten upplevs för dyr för sådana små köp. Då kan du istället bjuda dina kunder på frakten och slippa sänka priset på billigare varor.
Specialerbjudanden till prenumeranter
Det praktiska med onlinebutiker är rabattkoder. Har du återkommande kunder eller personer som prenumererar på ditt nyhetsbrev? Ge dem en exklusiv rabattkod och belöna dem för att de interagerar med dig.
Säkra upp tekniken
Till skillnad från en fysisk butik kan en otalig mängd befinna sig i onlinebutiken samtidigt. Dessutom har vi väldigt lite tålamod med hinder när vi shoppar online. Därför är det superviktigt att du underhåller sajten och har förberett support för att säkerställa så många köp som möjligt.
Säkra upp kundservice
Om något mot förmodan skulle hända eller någon bara har en fråga bör du också vara lite på tårna med kundservicen. I en butik är det busenkelt men online kan det vara lite svårare. Under stora shopping-dagar som Black Friday är det alltid en bra idé att säkra upp med lite extra personal eller förlänga de bemannade timmarna.
Lycka till på Black Friday!
Vill du ha fler tips på hur du kan hjälpa din verksamhet att växa? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!