3 korta om Budget
En budget är en prognos för företagets intäkter och kostnader- det vill säga hur mycket du tror att du kommer att dra in och pengar du beräknas lägga ut.
En budget visar om kostnaderna är för höga i förhållande till de förväntade intäkterna. Kanske behöver du ta ut ett högre pris eller avvakta med någon investering för att uppnå lönsamhet. En budget ökar tryggheten då du redan funderat över olika utfall och slipper obehagliga överraskningar. Du vet när stora utbetalningar ska göras och om det kommer att finnas pengar för det.
En budget visar ditt förväntade resultat, det vill säga vad som förväntas bli över. Intäkter – kostnader = resultat
Så gör du en budget
Att beräkna intäkterna är ofta den knepiga biten och det är lätt att vara för optimistisk. Om du har intäkter från befintliga kunder, uppdrag och avtal tas dessa med i din budget. Lägg inte in några intäkter som inte är säkra. En budget är bara till hjälp om den är realistisk och uppdaterad, ändras några förutsättningar – ändra även din budget.
Jämför nu och se om intäkterna är större än kostnaderna. Fundera även på om det finns kostnader som är onödiga eller som kan sänkas. Fundera, räkna och se vad som händer när siffrorna förändras.
När verksamheten är igång kan du jämföra informationen du får genom bokföringen mot din budget och använda den kunskapen för att ta beslut om till exempel inköp och prissättning och på så sätt styra företagets ekonomi. Jobba aktivt med din budget!
Tips – ladda ner Bokföringsskolan
Speedledger har tagit fram en väldigt pedagogisk guide till grunderna i bokföring. Lär dig grunderna i bokföring och passa på att få en snabbkurs om moms, en lista på de vanligaste bokföringskontona och en lathund över hur du läser av din resultat- och balansrapport. Alla ska kunna förstå bokföring.
Lycka till med din bokföring!