Uppdatera hemsidan
Oavsett om hemsidan är en central del av ditt företags affär eller inte, är den en av dina viktigaste marknadsföringskanaler. Hemsidan är det digitala skyltfönstret till din verksamhet och oftast en av de första kontaktpunkterna mellan ditt företag och dina potentiella kunder. En modern och uppdaterad hemsida kan därför ha positiv påverkan på hur ditt företag uppfattas och förbättra möjligheten för det att växa. Idag behöver du heller inte anlita en webbdesigner eller kunna programmera för att ha en bra hemsida. Det finns en mängd webbplatsbyggare där du snabbt och enkelt kan skapa en hemsida åt ditt företag som är både snygg och funktionell.
Ta hjälp med ekonomin
De flesta företagarna har någon gång under sitt företagande skött allt det ekonomiska själva. Om du har en bakgrund eller utbildning inom ekonomi och redovisning brukar det sällan vara ett problem till en början, men för många andra innebär bokföring och redovisning en stress och är något som tar en massa tid. Tid är pengar och all tid du lägger på att sköta företagets bokföring är tid som du hade kunnat lägga på att utveckla och växa företaget – oavsett om du är en van ekonom eller inte. En riktlinje när det kommer till om du ska ta hjälp med ekonomin är att se till vad alternativkostnaden för hjälpen är. Om kostnaden för att anlita en redovisningsekonom är lägre än hur mycket pengar du skulle kunna tjäna genom att kunna fokusera på annat, är det en självklarhet att anlita hjälpen då det både kommer spara dig tid samt generera högre intäkter.
Se över dina system
Precis som det är bra att ta tillfälle att uppdatera hemsida när vi går in i ett nytt år, är det även en bra tidpunkt att se över systemen du använder. Att byta ut exempelvis ett affärs-, CRM-, boknings- eller betalsystem kan ses som ett stort steg för många företag. Men om systemen du använder är ineffektiva, dyra och inte optimerade för din verksamhet innebär ett byte att du kommer spara både tid och energi, samtidigt som det ger ditt företag bättre förutsättningar att lyckas.
Rekrytera
Driver du ett enmansföretag och har kommit till en punkt där du har svårt att hinna med allt du behöver göra? Sitter dina anställda med uppgifter som egentligen ligger utanför deras kompetensområde och vad de anställdes för? Du kanske planerar att expandera företaget? I samtliga fall kan det vara läge att rekrytera och anställa ytterligare resurser i företaget. En, eller flera, ytterligare anställd kommer att frigöra resurser i företaget vilket leder till att rätt kompetens kan användas på rätt plats, samtidigt som du som företagare ges möjlighet att lägga mer tid på att strategisk utveckling och mindre tid på operativt arbete.
Gör annat än att bara arbeta
För många företagare är företaget mer än bara ett jobb, det är en del av ens identitet. Med det sagt betyder det inte att om man lägger all sin vakna tid på företaget att det kommer leda till att det blir framgångsrikt. För precis som en idrottare inte kommer att prestera på topp om de aldrig vilar, behöver du som företagare även tillåta dig själv att koppla ifrån, för att du ska kunna få ut maximalt av ditt arbete. Pauser och aktiviteter kan inte bara leda till att du får mer energi och inspiration i arbetet, det ger även möjlighet till nya perspektiv. Så unna dig själv den där eftermiddagspromenaden, det blir kanske på den som du kommer på lösningen på det där problemet du lagt flera dagar på att försöka lista ut.